بازاریابی محتوا در مشهد
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم ؟
آیا از اهمیت و نقش بازاریابی محتوا در رونق کسب و کار اطلاع دارید ؟
امروزه همه ی افراد در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند. همچنین محیط اینترنت برای همه قابل استفاده میباشد. بنابراین کسانی که هنوز کسب و کار خود را در محیط مجازی راه اندازی نکرده اند قطعا از رقبا عقب مانده اند.
اما نکته ی مهمی که در بازاریابی اینترنتی وجود دارد این است که این را بدانید افراد با چه چیزهایی شما را پیدا می کنند. قطعا با سرچ کلمات! پس باید تولید محتوا متنی قوی ای داشته باشید. اما چگونه میتوانیم تولید محتوای خوب داشته باشیم؟
در واقع بازاریابی محتوا یک نوع کسب و کار اینترنتی میباشد که در آن با استفاده از تولید محتوای ارزشمند میتوانید به جذب مخاطب و در نهایت فروش بیشتر محصول و خدمات برسید.
انواع بازاریابی محتوا در مشهد
بهترین بازاریابی محتوایی کدام است ؟
اینکه بهترین بازاریابی محتوایی کدام است بستگی به نوع کسب و کار شما و میزان بودجه اختصاص یافته شما به بازاریابی دارد.
برخی از مهمترین انواع بازاریابی محتوا در مشهد عبارتنداز :
- شبکه اجتماعی
- تصویری یا اینفوگرافیک
- بلاگ یا مقالات
- پادکست یا صوت
- ویدئو
مزایای بازاریابی محتوایی
چرا بازاریابی محتوایی انجام دهیم ؟
محتوای مفید باید در هسته اصلی استراتژی بازاریابی محتوا شما قرار گیرد. تاثیر بازاریابی سنتی در هر لحظه در حال کم شدن است؛ بنابراین بازاریابی که تفکر رو به جلو دارد، می داند که روش بهتری وجود دارد. این نوع بازاریابی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر خلق محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار تمرکز دارد تا مخاطب را جذب و حفظ کند. و در نهایت، ختم به مشتری سودآور شود. به جای اینکه بر روی محصولات و سرویس های خود متمرکز شوید، تولید محتوای مرتبط و مفید را برای مشتریان خود انجام دهید. برخی از مهمترین علت های بکارگیری بازاریابی محتوایی عبارتنداز :
- افزایش آگاهی از برند
- بهبود نرخ تبدیل
- افزایش فروش و درآمد
- کسب اعتبار و اعتماد مخاطبان
بازاریابی محتوایی چیست ؟
بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ content marketing ، نوعی از بازاریابی است که کسبوکار یا برند میکوشد با به اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهیبخش، به خوانندگان کمک کند.
نتیجهٔ این کار میتواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آنگونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیمگیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمیکنیم؛ بلکه به آنها کمک میکنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها در این میان، خریداری از ما باشد.
دقت کنید که مفهوم بازاریابی محتوایی با بازاریابی محتوا متفاوت هست و دو مقوله جدا از هم هستند.
- بازاریابی محتوایی به فرایندی گفته میشود که تلاش میکنیم محصول یا خدمتی را با استفاده از محتوا بازاریابی کنیم
- بازاریابی محتوا شامل اقداماتی است که برای فروش همان محتوا انجام میشود.
برای درک درست از مفهوم بازاریابی محتوایی ، متن زیر را با دقت مطالعه کنید.
فکر کنید در حال تماشای فوتبال هستید یا سریالی که به آن علاقه دارید قطع شود و تبلیغی به شما نمایش داده شود چه حسی نسبت به آن تبلیغ دارید ؟ غیراز آن است که می خواهید هر چه زودتر تمام شود. نکته مهمی که در بازاریابی محتوایی وجود دارد باید تا حد امکان تلاش کرد که برای مخاطب احساس مزاحمت ایجاد نشود و در بهترین حالت یا لحظه و از طریق کانال درست ، محتوا را به مخاطب انتقال دهیم تا تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد.
بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ به فرایند برنامهریزی، ایجاد، انتشار، توزیع و اشتراکگذاری محتوا گفته میشود. این محتوا میتواند در فضاهایی مانند بلاگ، شبکههای اجتماعی، پادکست، انتشارات مطبوعاتی، نشریههای چاپی، اپلیکیشنها و موارد دیگر منتشر شود. هدف ما از انتشار محتوا، میتواند مواردی مانند افزایش آگاهی از برند، درگیر کردن بیشتر مشتریان، افزایش فروش و وفاداری مشتریان باشد.
هدف بازاریابی محتوایی
«هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان بهوسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای میگیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجارهٔ آن.»
نکته ی مهم این است که اگر شبکه اجتماعی دارید این را بدانید که استراتژی بازاریابی محتوا باید قبل از بازاریابی شبکه های اجتماعی انجام دهید.
تولید محتوا به تنهایی نمیتواند گزینهی مناسبی برای جذب کاربر و مشتری باشد. در اصل تولید محتوای خوب این کار را برای شما انجام میدهد. اما ویژگیهای آن چیست؟
- برای تولید محتوا ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بر اساس نوع مخاطب باید زبان و نوع محتوای خود را در نظر بگیرید. برای مثال اگر برای کودکان محتواسازی میکنید باید از زبان ساده و محاورهای استفاده کنید که به راحتی قابل فهم باشد.
- محتوای جذاب ایجاد کنید. منظور از محتوای جذاب این است که کاربر با خواندن بخشی از آن راغب به خواندن ادامهی آن هم شود. در نهایت منجر به فروش محصول و یا خدمات شود.
- نکتهی بعدی در بازاریابی محتوا این است که حتما محوریت را جلب اعتماد کاربران قرار دهید. منظور این است که افراد بدون اینکه حضور شما را حس کنند به شما اعتماد کنند و از شما محصولات را خریداری کنند.
- به هیچ عنوان از محتوای تکراری و کپی شده استفاده نکنید. با این کار ارزش محتوای خود را پایین میآورید.
- سعی کنید محتوا را طوری بنویسید که نیازهای کاربران و سوالات آنها را رفع کند.
- برای تولید محتوا حتما از برنامهی مشخصی استفاده کنید. یعنی از یک استراتژی استفاده کنید و محتوای خود را براساس همان ایجاد کنید.
- دقت کنید مخاطبان اصلی شما در چه زمانهایی وقت آزاد دارند و براساس همان ساعتها در طول روز به صورت منظم تولید محتوا کنید. ( مخصوصا در شبکههای اجتماعی)
- سعی کنید کلمه کلیدی مناسب را برای محتوای مدنظر پیدا کنید.
اصول بازاریابی محتوایی
اقدامات مناسب برای بازاریابی محتوای خوب
برای انجام بازاریابی محتوایی مناسب باید طبق یک اصول ، اقدامات مناسبی انجام دهید :
- ایجاد مزیت رقابتی
- داشتن سرعت عمل و دقت مناسب
- ذکر منبع برای محتوا
- ارضای کنجکاوی مخاطب
- برانگیختن احساسات مخاطب
تولید محتوا به تنهایی نمیتواند گزینهی مناسبی برای جذب کاربر و مشتری باشد. در اصل تولید محتوای خوب این کار را برای شما انجام میدهد. اما ویژگیهای آن چیست؟
- برای تولید محتوا ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بر اساس نوع مخاطب باید زبان و نوع محتوای خود را در نظر بگیرید. برای مثال اگر برای کودکان محتواسازی میکنید باید از زبان ساده و محاورهای استفاده کنید که به راحتی قابل فهم باشد.
- محتوای جذاب ایجاد کنید. منظور از محتوای جذاب این است که کاربر با خواندن بخشی از آن راغب به خواندن ادامهی آن هم شود. در نهایت منجر به فروش محصول و یا خدمات شود.
- نکتهی بعدی در بازاریابی محتوا این است که حتما محوریت را جلب اعتماد کاربران قرار دهید. منظور این است که افراد بدون اینکه حضور شما را حس کنند به شما اعتماد کنند و از شما محصولات را خریداری کنند.
- به هیچ عنوان از محتوای تکراری و کپی شده استفاده نکنید. با این کار ارزش محتوای خود را پایین میآورید.
- سعی کنید محتوا را طوری بنویسید که نیازهای کاربران و سوالات آنها را رفع کند.
- برای تولید محتوا حتما از برنامهی مشخصی استفاده کنید. یعنی از یک استراتژی استفاده کنید و محتوای خود را براساس همان ایجاد کنید.
- دقت کنید مخاطبان اصلی شما در چه زمانهایی وقت آزاد دارند و براساس همان ساعتها در طول روز به صورت منظم تولید محتوا کنید. ( مخصوصا در شبکههای اجتماعی)
- سعی کنید کلمه کلیدی مناسب را برای محتوای مدنظر پیدا کنید.
با بازاریابی محتوایی ، بین رقبا بیشتر بدرخشید
به طور کلی امروزه همهی مشاغل یا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به تولید محتوا وابسته هستند. بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنید که در تولید محتوا حرفهای شوید. یا اینکه این کار را به افراد متخصص بسپارید که برای شما کار تولیدمحتوا و استراتژی محتوا را انجام دهند.
یکی از خدمات شرکت رشدانش ارائه تولید محتوای یونیک و همچنین استراتژی تولید محتوا برای کسب و کار اینترنتی شما عزیزان میباشد.
اصلی ترین موردی که در استراتژی بازاریابی محتوا باید به آن توجه داشت برنامه ریزی دقیق است. توجه به اینکه محتوا برای چه فردی تولید می شود و چه مشکلی به وسیله محتوای تولید شده برطرف خواهد شد و فرمت مورد استفاده برای تولید محتوا با کیفیت چیست از جمله نکاتی هستند که باید درنظر گرفته شوند. این نوع بازاریابی تفاوت عمده ای با تبلیغات دارد و محتوای تولیدشده در رسانه های مختص کسب و کارهای به وجود آمده پخش خواهد شد. برخلاف محتوا در زمینه تبلیغات تمام محتواهای تولید شده امکان پخش در رسانه های دیگر را نیز پیدا خواهند کرد. استراتژی تعیین شده از سوی بازاریابی محتوا جذب کاربران است، درحالی که تبلیغات از استراتژی تهاجمی استفاده میکند. یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین تبلیغات و بازاریابی محتوا درخصوص هزینه آن است که هیچ هزینه ای را در بر نداشته اما برای تبلیغات باید هزینه زیادی صرف شود.
از دیگر دلایلی که موجب می شود بازاریابی محتوا به عنوان امری ضروری احساس شود ارتقاء سطح آگاهی از برند است. دراصل هدف اصلی بازاریابی محتوا دیده شدن محتوای تولید شده توسط مخاطبان و عکس العملی است که نسبت به آن نشان خواهند داد. این مسئله می تواند میزان تخصصی شرکتهای فعال را نشان دهد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که وجود بازاریابی محتوایی را در خصوص تولید محتوا الزامی میداند که در این میان می توان به بهبود سئو و بهینه سازی سایت اشاره کرد.
ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسبوکار است، اما شاید مهمترین هدف اغلب کسبوکارها، تولید lead بهعنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث میشود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسبوکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وبسایت و وبلاگ به Lead و درنهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آنها به خریدار، یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا است.
در واقع به کمک lead ها شما مخاطبان ایده آل خودتان را پیدا می کنید و این یک پیروزی بزرگ برای شما می باشد.
سخن نهایی
برای شروع هرکاری هدف و استراتژی داشته باشید. در غیر این صورت احتمال شکست در آن کار بیشتر می شود. روی تولید محتوای متنی خود کار کنید و هدف اصلی آن را جذب کاربر و مشتری واقعی قرار دهید تا در کارتان موفق شوید. محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژیهای بازاریابی نیز مهم تلقی میشود. بهعنوان مثال، بهینهسازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکههای اجتماعی ازجمله استراتژیهایی است که بهشدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش میتواند در فرمتهای مختلفی نظیر برگههای پرینت شده، موبایل، ویدئو و شبکههای اجتماعی ایجاد و توزیع شود.
عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…