خانه » آموزش راه اندازی کسب و کار » بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا چه ویژگی هایی دارد؟

بازاریابی برونگرا یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی است که بر ارتباطات برونگرا و تاثیر گذاری بر مخاطبان خارج از سازمان تمرکز دارد. این نوع بازاریابی بر ارتباطات خارجی از طریق رسانه‌های مختلف مانند تبلیغات، رویدادهای تبلیغاتی، روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و… تمرکز دارد. این رویکرد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا شناخت بیشتر و ارتباط خوبی با مخاطبان خود داشته باشند و بازاریابی مؤثر‌تری داشته باشند.

بازاریابی برونگرا (outbound marketing) که به عنوان بازاریابی سنتی نیز شناخته می‌شود و بعضا از آن به عنوان بازاریابی دافعه‌ای نام برده می‌شود، روشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق اشکال مختلف ارتباط جمعی مانند تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تماس سرد است. هدف اصلی بازاریابی برونگرا ارسال پیام به انبوه مخاطبان و ایجاد علاقه یا تقاضا برای یک محصول یا خدمت است. برخلاف بازاریابی درونگرا که بر جذب مشتریان بالقوه از طریق محتوای مفید و مرتبط تمرکز دارد، بازاریابی برونگرا متکی بر جلب توجه افراد با تبلیغات و پروموشن است. این روش رویکردی تهاجمی در بازاریابی دارد، چرا که با استفاده از روش‌های تبلیغاتی مربوطه، کسب و کار به سمت مشتری می‌رود و با پیدا کردن مشتریان بالقوه، ارتباط مستقیم با آن ها برقرار می‌کند.
بازاریابی برونگرا چیست؟

اهداف بازاریابی برونگرا

اهداف اصلی بازاریابی برونگرا شامل افزایش شناخت و آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش، تقویت اعتبار برند و افزایش وفاداری مشتریان می‌باشد. استفاده از رویکرد بازاریابی برونگرا نیازمند بررسی دقیق بازار، مشتریان و رقبا است تا استراتژی‌های مناسبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر تعیین شود. این رویکرد می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا با تمرکز بر ارتباطات برونگرا، ارزش افزوده بومی برای مخاطبان خود ایجاد کنند و بازدهی بالایی را در بازاریابی خود تجربه کنند.

ابزارهای بازاریابی برونگرا چیست؟

ابزارهای مختلفی در حوزه بازاریابی برونگرا outbound marketing وجود دارد که در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ایمیل سرد (Cold Email)

ایمیل یکی از قدیمی‌ترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است، اما هنوز هم یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین آن‌هاست. البته در صورتی که به درستی به کار گرفته شود. همه ما به دریافت خبرنامه از وب‌سایت‌ها عادت داریم، اما معمولا یکی از بخش‌های مهم بازاریابی برونگرا را فراموش می‌کنیم: ایمیل سرد. ایمیل‌های سرد، ایمیل‌های ناخواسته‌ای هستند که شما برای مشتریان احتمالی خود ارسال می‌کنید. در واقع با ارسال این ایمیل‌ها شما در حال آغاز تعامل هستید، بنابراین کاملاً با اصول بازاریابی برونگرا مطابقت دارد. البته به این موضوع توجه کنید که همه از دریافت ایمیل‌های ناخواسته متنفرند، مخصوصا ایمیل‌های اسپم؛ بنابراین باید ایمیل‌ها تا حد امکان شخصی‌سازی‌شده و بدون تمرکز صرف بر فروش و معرفی محصول باشند. در ایمیل‌های سرد بر موارد زیر تمرکز کنید:

  • عناوین تعامل برانگیز
  • شخصی‌سازی محتوای ایمیل
  • ارائه ارزش
  • توجه به جزئیات

مشاوره کسب و کار اینترنتی

تبلیغات چاپی

شاید با ظهور و رشد روزافزون بازاریابی دیجیتال، توصیه به تبلیغات چاپی عجیب باشد اما در صورت اجرای درست، این روش بازاریابی برونگرا همچنان موثر است. هنوز هم بسیاری از افراد با دیدن یک تراکت یا تبلیغ چاپی جذاب خوشحال می‌شوند و ممکن است آن را نزد خود نگه دارند و یا حداقل به خاطر بسپارند. تبلیغات چاپی می‌توانند شامل کارت ویزیت، بنر، تراکت، بروشور، تبلیغ در مجلات و … باشد. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هدف و رویکرد خود را هم‌راستا کنید و افراد را بر اساس خریدهای گذشته، موقعیت مکانی، معیارهای جمعیت‌شناسی و غیره تقسیم‌بندی کنید.
  • خلاق باشید و تبلیغ خود را در مقایسه با رقبای خود متمایز کنید.
  • روش‌هایی برای ارزیابی موفقیت این روش تعیین کنید. به عنوان مثال ارائه تخفیف به مشتریانی که موقع خرید حضوری، تراکت شما را همراه خود دارند.

انواع بازاریابی کسب و کار اینترنتی

تبلیغات در موتورهای جستجو (Search Ads)

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو را می‌توان به عنوان تلاقی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا در نظر گرفت. در حالی که کاربر هدف احتمالاً به طور فعال اطلاعات مربوط به محصولات شما را جستجو کرده است، شما برند خود را در معرض دید آن‌ها قرار می‌دهید. این نوع تبلیغات برای کسب موفقیت در مدت کوتاه بسیار عالی هستند. جالب است بدانید که نرخ تبدیل تبلیغات در گوگل به طور میانگین 4.4 درصد است. وقتی روی تبلیغات موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنید، برند خود را بلافاصله در صفحه نتایج قرار می‌دهید و تقریباً ترافیک ورودی شما را تضمین می‌کند. مطمئناً شما برای هر کلیک هزینه پرداخت خواهید کرد که به این معنی است که مهم‌ترین مدل در تبلیغات موتورهای جستجو بهینه‌سازی بودجه و هزینه است.

نکات بازاریابی برونگرا

 

علاوه بر آن باید یک صفحه فرود (Landing Page) مناسب نیز طراحی کنید. این صفحه باید تجربه کاربری خوبی ارائه دهد و کاملا ریسپانسیو باشد. همچنین باید مطمئن شوید که باقی بخش‌های سایت شما نیز به خوبی کار می‌کنند و کاربر در هیچ مرحله‌ای از سفر مشتری در سایت شما به مشکلی برنمی‌خورد.

اهمیت بازاریابی برونگرا در دنیای امروزی افزایش یافته است زیرا با وجود پیشرفت فناوری و رقابت شدید در بازار، سازمان‌ها نیاز دارند تا به صورت فعال و مداوم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند جذابیت و اطمینان را در مشتریان ایجاد کنند. از طریق استفاده از روش‌های بازاریابی برونگرا، سازمان‌ها می‌توانند ارتباطات موثری با مخاطبان برقرار کرده و برند خود را بهتر معرفی کنند. زمینه‌هایی که در بازاریابی برونگرا مورد توجه قرار می‌گیرند شامل تبلیغات، رویدادهای تبلیغاتی، روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و… می‌باشد.

تماس سرد (Cold Call)

تماس سرد که به بازاریابی تلفنی (Telemarketing) نیز معروف است، سال‌های قبل بسیار رواج داشته اما اکنون کمرنگ‌تر شده. با این حال هنوز هم برخی از برندها از این روش استفاده می‌کنند. البته تماس سرد محدود به تماس تلفنی نیست و می‌تواند به روش‌هایی مانند ارسال پیامک نیز انجام شود. به‌طورکلی تماس سرد شامل روش‌هایی است که یک برند بدون اطلاع قبلی با مخاطب هدف خود تماس می‌گیرد و سعی در تبدیل او به مشتری واقعی دارد. در کشور ما به دلیل استفاده نادرست از این روش، معمولا دیدگاه منفی نسبت به آن وجود دارد اما در صورتی که به درستی اجرا شود می‌تواند نتایج خوبی برای شما به همراه داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید از این استراتژی برونگرا استفاده کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • یک پلتفرم ارتباط با مشتری داشته باشید و سوابق هر تماس را در آن ذخیره کنید.
  • یک متن یکسان را حفظ و برای همه مخاطبان خود تکرار نکنید. سعی کنید با آن‌ها کمی آشنا شوید و بسته به تجربه و پاسخ‌های مخاطبتان، به صورت مناسب برند و محصول خود را معرفی کنید.
  • به حریم خصوصی مخاطبان خود احترام بگذارید و به آن‌ها اجازه نه گفتن بدهید.
  • مانند یک مشاور عمل کنید، نه یک فروشنده. سعی کنید به مشتری توضیح دهید که محصول یا خدمت شما می‌تواند چه مشکلاتی را حل کند.

مزایای بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا می‌تواند مزایای متعددی برای کسب‌وکارها داشته باشد، از جمله:

  • دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان: تکنیک‌های بازاریابی برونگرا مانند تبلیغات و تماس سرد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به مخاطبان بیشتری دست یابند در صورتی که با روش‌های بازاریابی درونگرا نتوانند آن‌ها را یافته و یا مدت زمان بیشتری را صرف یافتن مخاطبان خود کنند.
  • کنترل بیشتر: برخلاف بازاریابی درونگرا که در آن کسب‌وکارها به یافتن مشتریان وابسته هستند، بازاریابی برونگرا کنترل پیام، زمان و مخاطب را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.
  • نتایج سریع: بازاریابی برونگرا اغلب می‌تواند نتایج سریع‌تری در پی داشته باشد، زیرا رویکرد مستقیم‌تری برای دستیابی به مشتریان بالقوه است.
  • رویکرد هدفمند: تکنیک‌های بازاریابی برونگرا مانند بازاریابی ایمیلی  امکان یک رویکرد هدفمند برای دستیابی به مشتریان بالقوه را بر اساس معیارهای جمعیت‌شناسی، علایق و رفتار فراهم می‌کنند.
  • افزایش آگاهی از برند: با استفاده از کانال‌های بازاریابی برونگرا، کسب‌وکارها می‌توانند آگاهی از برند خود را در میان مشتریان بالقوه افزایش دهند و به تثبیت برند خود در بازار و ذهن مشتریان کمک کنند.
  • افزایش فروش: بازاریابی برونگرا برای ایجاد سرنخ و افزایش فروش طراحی شده است و آن را به ابزاری قدرتمند برای مشاغلی تبدیل می‌کند که به دنبال افزایش درآمد و سودآوری خود هستند.

معایب بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا مانند بسیاری از روش‌های بازاریابی می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه: روش‌های بازاریابی برونگرا مانند تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات چاپی می‌تواند هزینه زیادی در برداشته باشد. این موضوع برای کسب‌وکارهای کوچک یا کسانی که بودجه بازاریابی محدودی دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
  • مزاحمت: روش‌های بازاریابی برونگرا اغلب شامل جلب توجه افراد با تبلیغات یا پیام‌های تبلیغاتی است که ممکن است از نظر برخی مخاطبان، مزاحم یا آزاردهنده تلقی شود. این موضوع می‌تواند منجر به برداشت منفی از برند شود و مشتریان بالقوه را از شما دور کند.
  • نرخ تبدیل پایین: روش‌های بازاریابی برونگرا معمولاً نسبت به روش‌های بازاریابی درونگرا، هدف مشخصی ندارند و در نتیجه ممکن است نرخ تبدیل کمتری داشته باشند. این بدان معنی است که ممکن است هزینه و تلاش زیادی صرف دستیابی به تعداد زیادی از افرادی شود که ممکن است به محصول یا خدمات ارائه شده علاقه نداشته باشند.
  • مشکل در اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه (ROI): پیگیری موفقیت کمپین‌های بازاریابی برونگرا و اندازه‌گیری دقیق بازده سرمایه‌گذاری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
  • دسترسی محدود: روش‌های بازاریابی برونگرا معمولاً دسترسی محدودی دارند و ممکن است نتوانند به طور مؤثر به بخش‌های خاصی از مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنند. این امر به ویژه برای روش‌های سنتی مانند تبلیغات چاپی که ممکن است توسط مخاطبان جوان‌تر و متمرکز بر دیجیتال دیده نشود، صادق است.

مقالات مرتبط

هیپ مپ سایت
آموزش راه اندازی کسب و کار

هیپ مپ سایت چیست؟ هیپ مپ سایت یا نقشه حرارتی برای وردپرس

زمان مطالعه: 13 دقیقه هیپ مپ سایت را می شناسید؟ مایل به دانستن این هستید که کاربران شما چگونه با وب‌سایت شما تعامل می‌کنند؟ ابزارها و پلاگین‌های نقشه‌های حرارتی می‌توانند به شما کمک کنند

توضیحات بیشتر »
بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی
آموزش راه اندازی کسب و کار

بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی

زمان مطالعه: 5 دقیقه بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه باید آن را طراحی کنیم؟ نمونه بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی را در ادامه ی این محتوا خواهیم گذاشت. پس همراه ما باشید. بیزینس

توضیحات بیشتر »
بنچ مارکت
آموزش راه اندازی کسب و کار

بنچ مارکت چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه بنچ مارکت چه ویژگی هایی دارد؟ همه ی شما می دانید برای رسیدن به کسب و کار موفق باید به تحلیل رقبا و تحلیل وضعیت بازاریابی خود رسیدگی کنید. بنچ

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا