بازاریابی اینترنتی
خانه » آموزش راه اندازی کسب و کار » بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی چیست؟ آیا بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی آنلاین است؟ برای شروع یک کسب و کار چه کارهایی نیاز است که انجام شود؟ 

اگر می‌خواهید که پاسخ سوال‌های خودتان را پیدا کنید نیاز است که تا انتها با رشدانش همراه باشید.

بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی وب نیز می‌گویند شامل تمامی فعالیت‌های بازاریابی است که از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌شود. به همین دلیل، بازاریابی اینترنتی با روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی همراه است که از میان آن‌‌ها می‌توان به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی کلیکی و سئو و بهینه سازی سایت اشاره کرد.

بازاریابی سنتی یا دیجیتال

یکی از مواردی که بسیاری از کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که آیا باید رویکرد بازاریابی سنتی خود را تغییر دهند و نیازی به بازاریابی دیجیتال وجود دارد یا نه ؟ 

دیر یا زود شما هم باید رویکرد سنتی را تغییر دهید و بازاریابی اینترنتی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. این بدان معنی نیست که نیازی به بازاریابی سنتی وجود ندارد بلکه باید با حفظ رویکرد قبلی و مدیریت آن به سمت بازاریابی اینترنتی نیز قدم بردارید. در ویدئو زیر سعی کردیم به صورت خلاصه به این تشریح این رویکرد بپردازیم.

بازاریابی درون گرا یا برون گرا 

نوع دیگری از تقسیم بندی بازاریابی اینترنتی به دو مدل درون گرا و برون گرا می باشد که بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) روشی از بازاریابی است که در آن یک کسب و کار با استفاده از روش‌هایی سعی می‌کند با مشتری (Customer) ارتباط برقرار کند.

در مقابل ، بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) که به نام‌های بازاریابی جاذبه‌ای و ربایشی هم شناخته می‌شود، به مدلی از بازاریابی گفته می‌شود که صاحبان کسب و کار سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک‌هایی همانند آهنربا، مشتریان را جذب خود کنند. یعنی مشتری به دنبال آنها برود.

بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی به هر ابزار، استراتژی و روشی گفته می‌شود که باعث معرفی بیشتر نام کسب‌وکار و برند در فضای آنلاین شود. نکته اصلی در بازاریابی آنلاین استفاده از ابزارهای اینترنتی برای معرفی کسب‌وکار و محصولات به مشتریان بالقوه و ترغیب آن‌ها به خرید محصولات است.

در دنیای امروزی با پیشرفت علم و فناوری بسیاری از کسب و کارها به سمت اینترنتی و مجازی سوق داده شده است. مخصوصا اینکه کسب و کارهای اینترنتی راحت تر می‌باشند و افراد از نظر فیزیکی خسته نمی‌شوند همچنین باعث جلوگیری از اتلاف وقت و ترافیک می‌شود. 

بنابراین اگر می‌خواهید از رقبا عقب نمانید باید در همین لحظه کسب و کار اینترنتی خود را راه بیندازید. 

اگر نیاز به مشاوره کسب و کار اینترنتی دارید میتوانید با کارشناسان رشدانش در تماس باشید.

در کسب و کارهای سنتی، بعد از راه اندازی کسب و کار، مهم ترین مسئله، جلب و حفظ مشتریان است که در قدم اول صاحبان مشاغل به آن می پردازند و به این فرآیند در اصطلاح، “بازاریابی” گفته می شود. امّا امروزه دیگر کسب و کارها کم کم جنبه سنتی خود را از دست داده اند. با حضور چشمگیر اینترنت در فضای معمولی زندگی انسان ها، کسب و کارها نیز میل به ورود در این فضاها را پیدا کرده اند و حضور کسب و کارهای اینترنتی به طبع بازاریابی اینترنتی را نیز می‌طلبد.

در کسب و کار آنلاین ارتباط بین مشتری و فروشنده دو طرفه می باشد یعنی مشتری می‌تواند نظر خود را به صورت واضح و صریح اعلام نماید و فروشنده از آن نظر برای بهتر شدن کسب وکار خود استفاده کند و همچنین یک اعتماد دو طرفه در این میان شکل می‌گیرد.

تفاوت بازاریابی اینترنتی با دیجیتال مارکتینگ

منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال این است که از تمامی امکانات و ابزارهای آنلاین یا آفلاین جهت انتقال پیام های بازاریابی استفاده کنیم. در بازاریابی اینترنتی شما محکوم به استفاده از فضای اینترنت هستید در حالی که در دیجیتال مارکتینگ اصلا این گونه نیست. 

تفاوت بازاریابی اینترنتی و سنتی

مقایسه کسب و کار اینترنتی با کسب و کار سنتی

هنوز هم بسیاری از افراد در برابر تبدیل کسب و کار سنتی به کسب و کار آنلاین و اینترنتی مقاومت می کنند . در این بخش برخی از مهمترین دلایلی که می تواند شما را قانع کند بررسی می کنیم. 

  • در کسب و کار آنلاین شما می‌توانید ۲۴ ساعته فروش داشته باشید و در خدمت مشتری باشید. اما کسب و کار فیزیکی اینگونه نمی‌باشد و تایم خاصی دارد.
  • کسب و کار آنلاین محدودیت مکان ندارد. یعنی برای خرید نیاز نیست که حضور فیزیکی در مکان فروش به عمل آید. فقط نیاز به اینترنت و گوشی می‌باشد که امروزه همه از آن بهره مند هستند.
  • شیوه‌ی تبلیغات و بازاریابی در آنلاین بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر می‌باشد.
  • شناسایی همه‌ی اجناس به مشتری به صورت اینترنتی بسیار آسان تر از حضوری و کسب و کار سنتی می‌باشد.
  • در کسب و کار آنلاین نیازی نیست که شما هزینه‌ای بابت اجاره‌ی مکان بدهید و هزینه‌های جانبی سرور و … هم در آنلاین به مراتب کمتر می‌باشد.
  • امکان دزدی به صورت اینترنتی تقریبا وجود ندارد اما در حضوری امنیت کمتر می‌باشد.
  • در دیجیتال مارکتینگ نیازی به انبار و رفتن به اداره پست برای ارسال کالا نیست .در نتیجه تعداد نیروهای استخدام شده کم می شود و این به کاهش هزینه ها کمک شایانی خواهد کرد .
  • پیگیری کردن فعالیت ها و فروش ها در کسب و کار آنلاین از طریق بعضی از نرم افزار ها بسیار ساده می باشد. این در حالی است که در کسب و کار سنتی حتما یک حسابدار نیاز می باشد و این یعنی هزینه هنگفت .
  • مورد بسیار مهمی به نام خواب بیهوده سرمایه وجود دارد که در کسب وکار سنتی شاهد آن هستیم. ممکن است اجناس مدت زمان زیادی در انباربماند که به این خواب سرمایه گفته می شود. در صورتی که در کسب وکار آنلاین به دلیل ارتباط بسیار گسترده که با افراد دارید فروش محصول سریعتر خواهد بود.

مقایسه کسب و کار آنلاین با سنتی

کسب و کار آنلاین علی رغم کم هزینه و پربازده بودن، باید صبور باشید و مداومت و پشتکار داشته باشید. داشتن یک کسب و کار آنلاین می تواند برای رسیدن به موفقیت و فروش بیشتر کمک قابل توجهی به شما عزیزان کند.

استراتژی بازاریابی اینترنتی

برای بازاریابی اینترنتی چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ این سوالی است که شاید برای شما هم ایجاد شده باشد و ندانید که باید برای شروع بازاریابی اینترنتی از کجا باید شروع کنید و به چه ابزارهایی نیاز دارید . در این بخش قصد داریم استراتژی و مسیر شروع کسب و کار آنلاین را به شما نشان دهیم. البته که نمی توان یک نسخه کامل پیچید زیرا برای  هر مدل کسب وکار باید متناسب با شرایط آن در جهت آماده سازی زیرساخت آن اقدام کنید. 

اولین کاری که برای بازاریابی اینترنتی و یا همان بازاریابی آنلاین باید انجام داده شود این است که یک سایت تهیه کنید. 

طراحی سایت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید کاملا درست انجام شود. در واقع اگر آجر اول را کج بگذارید دیوار تا انتها کج می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم در طراحی سایت کاملا هوشمندانه عمل کنید و به ظاهر سایت نیز توجه کنید.

بعد از آن باید به دنبال بهینه سازی سایت باشید تا بتوانید طبق کلمه‌های کلیدی هدف وارد سرچ اول گوگل شوید. این کار ممکن است بسیار زمانبر باشد اما باید در آن کاملا صبر و ثبات داشته باشید. 

با توجه به آنکه سئو و بهینه سازی سایت مقرون به صرفه ترین و پر بازده ترین روش تبلیغات اینترنتی می‌باشد بهتر است تمرکز اصلی خود را بر روی این روش قرار دهید.

در این میان تبلیغات مناسب را هم فراموش نکنید.

برای کسب و کار حتما باید استراتژی داشته باشید. به این ترتیب کار شما با درصد خطا و شکست کمتری ادامه دار می‌شود.

منظور از بازاریابی اینترنتی چیست ؟

ابزارهای بازاریابی اینترنتی 

در این بخش قصد داریم شما را با انواع ابزارها و روش هایی که می توانید در بازاریابی اینترنتی اجرا کنید آشنا کنیم. 

  • بازاریابی وابسته یا Affiliat marketing 

در این نوع بازاریابی، شرکت به یه فروشنده آنلاین یا سایت فروشگاهی یا وبلاگ به ازای هر خریدی که از طریق این سایتها برای محصولات برندش انجام می‌شود پول می‌دهد.

با این روش شما با هزینه ای بسیار کمتر می توانید در جهت فروش محصولات خود اقدام کنید و بدون هیچ گونه زیرساخت فضای دیجیتال ، از امکانات سایت های فروشگاهی دیگر بهره بگیرید و محصولات خود را بفروشید. عیب این روش ، عدم ثبات و پایداری است. 

بازاریابی وابسته

  • نمایش تبلیغات – تبلیغات بنری

بنرهای تبلیغاتی که روی سایتها و وبلاگهای دیگر با هدف افزایش ترافیک برای محتوایی خاص به نمایش درمی‌آیند. این نوع تبلیغات میتواند باعث شهرت برند هم شود.

تبلیغات بنری در جهت انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب انجام می گیرد و می تواند با طراحی های خلاقانه ، در جهت جذب ترافیک مناسب به سمت وب سایت هدف موثر باشد. 

در جهت بررسی بازدهی تبلیغات بنری ، بسیاری از سایت های تبلیغاتی مثل یکتانت ، گزارش مناسبی در این جهت در اختیار شما قرار می دهند که می توانید نرخ کلیک آگهی یا CTR آن را تشخیص دهید و متناسب با این معیار اقدام به تمدید نمایید.

  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ 

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ email marketing نوعی از بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که بوسیله ارسال ایمیل برای مخاطبان یا مشتریانی با پتانسیل بالقوه درصدد فروش محصول هستیم. جهت ایجاد بانک اطلاعاتی ایمیلی باید راهکارهایی جهت گرفتن و اخذ آدرس ایمیل مخاطبان ایجاد کنیم. به عوان مثال با گذاشتن کد تخفیف یا ارائه یک مقاله یا کتاب رایگان به ازای گرفتن ایمیل می تواند در این اقدام مناسب باشد. برخی از مطرح ترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ را می توان میل چیمپ mailchimp دانست. 

ایمیل مارکتینگ

  • بازاریابی داخلی یا محتوایی

این نوع بازاریابی ، محتوای رایگانی را با بازار هدف به اشتراک می‌گذارد تا نظرشان را جلب کند و آن‌ها را به مشتری وفادار تبدیل نماید.  معمولا این کار را با راه اندازی وبلاگ تجاری انجام می دهند.

در این مفهوم بازاریابی شما با تولید محتوا در جهت جذب و ایجاد اعتماد برای کاربران اینترنتی اقدام می کنید که این محتوا باید دارای ویژگی های زیر باشد : 

  • محتوای آموزشی 
  • محتوای جهت خرید 
  • محتوای ویدئویی 
  • محتوای تصویری 

دو نکته مهم در مورد بازاریابی محتوایی ، تولید محتوای منظم و مشخص کردن هدف از تولید محتوا می باشد.

  • بازاریابی موتور جستجو یا SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا search engine marketing به دو صورت پولی و رایگان انجام می گیرد. مدل پولی آن که به تبلیغات کلیکی گوگل شناخته می شود و مدل رایگان آن همان سئو seo می باشد که درست است گوگل در قبال آن از شما هزینه ای دریافت نمی کند ولی ایجاد زیرساخت و تولید محتوا در آن نیازمند تجربه یا دانش می باشد که یا باید خودتان کسب کنید یا از شرکت های توانمند در این زمینه بهره بگیرید.

تعریف دیگری از بازاریابی موتور جستجو این است  که یک شرکت را از طریق تبلیغات پولی که روی صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درمی‌آید تبلیغ میکند. شامل پرداخت برای جایگاهی خاص، تبلیغات متنی یا بهینه سازی موتور جستجو (سئو) می‌شود.

بازاریابی موتور جستجو

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از راه های موثر در ترویج برند و فروش محصول شناخته می شود که می تواند در جهت تعامل بهتر با مشتریان بکار گرفته شود. 

 بازاریابی شبکه های مجازی یا اجتماعی ، می تواند در جهت تبلیغ سایت شما از طریق شبکه های اجتماعی مختلف  مثل فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس، ایستاگرام، تلگرام و غیره موثر باشد.

  • سایت درج آگهی اینترنتی 

یکی از راه هایی که می توانید در کوتاهترین زمان ممکن به رتبه مناسب در گوگل برسید و فروش داشته باشید استفاده از آگهی های رایگان و پول در سایت های درج آگهی می باشد. سایت های بسیاری با هزینه های متفاوتی اقدام به ارائه خدمات درج آگهی کرده اند که باید با مقایسه آن ها با یکدیگر اقدام به انتخاب بهترین آن ها نمایید. به عنوان مثال رتبه سایت در کلمات کلیدی مدنظر شما ، مرتبط بودن سایت به حوزه کاری شما ، قیمت ، امکانات قرار گرفته در پنل درج آگهی و…

سایت درج آگهی اینترنتی

سایت های بسیاری وجود دارند که برخی از مهمترین آن ها : نیاز روز – ایستگاه – ایران تجارت – شهر 24 – جورچی و…

 این نکته را فراموش نکنید که باید کسب و کار خود را از حالت سنتی به اینترنتی تبدیل کنید. به این ترتیب مشتریان بالقوه‌ی بیشتری را پیدا خواهید کرد.

اما برای شروع حتما باید از مشاوران کسب و کار کمک بگیرید.

روش های بازاریابی اینترنتی

در این بخش چند روش جذاب بازاریابی اینترنتی که احتمال موفقیت بالایی دارد را به شما معرفی می کنیم. 

  • یک پیشنهاد اختصاصی و فوق العاده برای فروش یک محصول 

شما می توانید از روش های مختلفی به ارائه یک پیشنهاد شگفت انگیز برای فروش محصول خود اقدام کنید مثل قراردادن تخفیف ویژه ، یا فروش پکیجی از محصول های مناسب یک صنعت ، هدیه یا افر ویژه به مناسبت خاص – تخفیف ویژه برای مشتریان در خرید دوم به بعد

  • برگزاری همایش یا رویداد مرتبط

با برگزاری یک همایش یا رویداد مرتبط با صنعت خود می توانید از همکاران خود دعوت کنید و مشتریان بسیاری بدست آورید . با ارائه یک هدیه ، اطلاعات مشتریان را جمع آوری کنید و یک بانک اطلاعاتی جامع تشکیل دهید. مثلا می تواند تحت عنوان یک دوره آموزشی یا آنباکسینگ جدیدترین محصول انجام گیرد. 

بهترین روش بازاریابی اینترنتی

بهترین روش بازاریابی اینترنتی کدام است و چطور می توان آن را تشخیص داد ؟ 

روش های بسیاری برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد که نمی توان گفت کدام روش ، بهترین است . برای هر صنعت و محصول ممکن است یک روش ، بازدهی بیشتری داشته باشد و یا مجموعه ای از روش ها ، بازدهی داشته باشد. بهتر است شما از طریق ابزارهای مناسبی مثل گوگل انالیتیکس یا اینستاگرام اینسایت به تحلیل بازدهی آن روش بپردازید و در صورت بازدهی مناسب ، آن روش را تمدید کنید.

خدمات بازاریابی اینترنتی در رشدانش 

بخشی از مهمترین خدمات بازاریابی اینترنتی توسط رشدانش شامل : 

  • تحلیل سایت شما و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آن
  • طراحی سایت به صورت بهینه سازی شده برای گوگل
  • ارائه خدمات سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
  • مشاوره در زمینه بازاریابی ایمیلی
  • مشاوره در زمینه بازاریابی اینترنتی
  • مشاوره در زمینه روش های مختلف افزایش بازدید سایت
  • بازاریابی ویروسی
  • ایجاد باشگاه مشتریان
  • افزایش نرخ تبدیل
  • خدمات رپورتاژ آگهی
  • خدمات تولید محتوا 
  • تبلیغات گوگل (ادوردز)

سوالات متداول

آیا دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی اینترنتی است؟

خیر، بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست.

ریتارگتینگ چیست ؟

ریتارگتینگ نوعی از بازاریابی است که سعی در برگرداندن یا فروش مجدد به مشتریان قدیمی که از سایت یا شبکه های اجتماعی بازدید کرده اند را دارد. 

بهترین روش بازاریابی اینترنتی کدام است ؟ 

بهترین روش متناسب با صنعت و محصول شما و ابزارهای تحلیلی قابل تشخیص است. 

مقالات مرتبط

سئو یوتیوب
آموزش تولید محتوا

سئو یوتیوب چیست؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه سئو یوتیوب چیست؟ راهنمای کامل سئو یوتیوب را در این مقاله به طور کامل ذکر کردیم. پس تا انتها همراه ما باشید. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان و

توضیحات بیشتر »
هیپ مپ سایت
آموزش راه اندازی کسب و کار

هیپ مپ سایت چیست؟ هیپ مپ سایت یا نقشه حرارتی برای وردپرس

زمان مطالعه: 13 دقیقه هیپ مپ سایت را می شناسید؟ مایل به دانستن این هستید که کاربران شما چگونه با وب‌سایت شما تعامل می‌کنند؟ ابزارها و پلاگین‌های نقشه‌های حرارتی می‌توانند به شما کمک کنند

توضیحات بیشتر »
بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی
آموزش راه اندازی کسب و کار

بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی

زمان مطالعه: 5 دقیقه بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه باید آن را طراحی کنیم؟ نمونه بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی را در ادامه ی این محتوا خواهیم گذاشت. پس همراه ما باشید. بیزینس

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شش =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا