الگوریتم helpful content چیست؟ تاثیر الگوریتم helpful content در سئو و رتبه ی سایت چیست؟
هدف از الگوریتم helpful content ارائه تجربه کاربری بهتر به جستجوکنندگان بوده است.
به همین دلیل هرساله چندین بهروزرسانی و الگوریتم جدید منتشر میکند تا مرتبطترین نتایج را به عبارات جستجو، نمایش دهد. یکی از این الگوریتمها، الگوریتم helpful content گوگل است که به تازگی منتشر شده و هدف آن این است که کاربران محتوای منحصربهفرد و مفیدتری را در بالای نتایج جستجوی خود مشاهده کنند.
آشنایی با الگوریتم helpful content
همیشه روشهایی برای دور زدن الگوریتم های گوگل در جهت کسب رتبههای بالاتر در نتایج جستجو به کار گرفته میشود. مخصوصا در زمینه تولید محتوا؛ اگر به خاطر داشته باشید، سالها قبل یکی از روشها این بود که به صورت افراطی از کلمات کلیدی در متن استفاده میشد که به آن پر کردن کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) گفته میشد؛ که گوگل با انتشار الگوریتمهایی مانند پاندا، جلوی روشهای مانند آن را گرفت.
با افزایش رقابت برای کسب رتبههای برتر در نتایج جستجو، نویسندگان محتوای زیادی هستند که به جای اینکه محتوای ارزشمند برای کاربران خود تهیه کنند، به نگارش محتوا برای موتورهای جستجو روی آوردند. برای نگارش این محتواها از روشها و ابزارهایی استفاده میشود که خروجی آنها یک متن بیارزش یا کمارزش است که هیچ کمکی به کاربر نمیکنند و باعث ارائه یک تجربه کاربری نامناسب به آنها میشوند.
آپدیت Helpful Content که یکی از جدیدترین الگوریتمهای منتشر شده توسط گوگل محسوب میشود با هدف مقابله با اینگونه محتواها، توسعه یافته است. این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط برای کسب رتبه و جذب ترافیک به هر قیمتی نوشته شدهاند را شناسایی کرده و آن سایتها را جریمه میکند و به محتواهای باکیفیت و منحصربهفرد کمک میکند تا به رتبههای بالاتر دست پیدا کنند.
چرا نام این الگوریتم freshness یا تازگی است؟
نام «تازگی» یا «نتایج تازه» برای این الگوریتم مستقیماً از اطلاعیهای گرفته شده که در وبلاگ رسمی گوگل منتشر شد. گوگل برای اعلام راهاندازی جدیدترین الگوریتمش از این جمله استفاده کرده بود:
“Giving you fresher, more recent search results”
«به شما نتایج تازهتر و جدیدتری میدهد»
متخصصان نیز نام این الگوریتم را از همین جمله گرفتند و آن را الگوریتم تازگی یا Freshness نامیدند.
نحوه عملکرد الگوریتم helpful content (محتوای مفید)
این الگوریتم در کنار سایر مواردی که گوگل هنگام رتبهبندی صفحات در نظر میگیرد، یک سیگنال است. به وسیله الگوریتم helpful content گوگل محتواهای کمارزش که فقط برای موتورهای جستجو نوشته شدهاند را شناسایی کرده که شامل جریمه میشوند. این الگوریتم، کل سایت را بررسی میکند و حتی اگر وبسایتی توسط این الگوریتم به عنوان یک وبسایت با محتوای بیکیفیت شناخته شود، تمام محتواهای آن اعم از محتواهای بیکیفیت و باکیفیت شامل این جریمه خواهند شد؛ بنابراین باید محتواهای بیکیفیت خود را حذف کرده یا بازنویسی کنید تا شرایط را برای محتواهای باکیفیت خود جهت کسب رتبه بهبود ببخشید.
همچنین مانند سایر الگوریتمها، helpful content نیز به صورت کاملا خودکار عمل میکند و به وسیله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، توسعه یافته است که باعث میشود به مرور زمان و با بررسی محتواهای بیشتر، پیشرفتهتر شده و توانایی آن در رصد، شناسایی و تحلیل محتواهای مختلف، بهبود یابد.
در حال حاضر این الگوریتم برای محتواها و جستجوهای انگلیسی فعال است و به زودی برای سایر زبانها از جمله فارسی نیز فعال میشود. طبق الگوریتمهای گذشته میتوانیم طی 6 ماه تا یک سال آینده، شاهد این باشیم که این الگوریتم به سراغ زبانهایی مانند فارسی نیز میآید؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که این مدت، محتواهای خود را برای آن بهینهسازی کنید.
پس اگر محتوای غیر مفید سایت خود را حذف کنید، شرایط را برای درخشیدن محتوای مفید خود فراهم می کنید. البته این را نیز فراموش نکنید که این الگوریتم در اوایل شروع کار، سایت های انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد و در آینده به زبان های دیگر گسترش داده می شود.
جهت تشخیص تازگی محتوا ، گوگل از دو راه وارد عمل می شود :
- شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خبری: پستهایی که اخیراً در شبکههای اجتماعی منتشر شده باشند و جدیدترین مقالات مجلات و وبسایتهای خبری میتوانند ترندهای جدید را نشان دهند.
- حجم سرچ یا رفتار کاربران در گوگل: تغییرات ناگهانی در رفتار کاربران و سیل سرچ یک موضوع میتواند نشان دهد که توجهات به سوی آن کلیدواژه جلب شده است. اگر تشخیص داده شد که یک کلیدواژه خاص نیازمند اطلاعات جدید است، گوگل به سراغ محتوای سایتها میرود تا ببینید چقدر محتوای تازه در رابطه با این کلیدواژه وجود دارد. همان طور که گفته شد، گوگل از یک مدل ریاضی برای پیدا کردن عبارات کلیدی ترند استفاده میکند و سایتهایی که برای آن کلیدواژهها محتوایی تهیه کرده باشند برنده میدان خواهند بود
تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل در رتبه بندی سایت ها
حتما برای شما پیش آمده است که وقتی یک عبارت (مخصوصا به منظور دریافت اطلاعات) را جستجو میکنید؛ سایتهایی که در رتبههای اول هستند، ارتباط زیادی با عبارت جستجو شده ندارد.
الگوریتم helpful content با هدف بهبود نتایج جستجو توسعه یافته است. در واقع این الگوریتم به دنبال این است که فقط محتواهایی را به کاربر نمایش دهد که برای آنها نوشته شده است، نه برای موتورهای جستجو!
گوگل کلیدواژههایی که سرچ میشوند و بر اساس آنالیزهای حاصل از الگوریتم نیازمند اطلاعات تازه و جدید تشخیص داده میشوند را QDF مینامند که از حروف اول عبارت Query Deserves Freshness به معنای «عبارت نیازمند تازگی» گرفته شده است. از همین رو الگوریتم Freshness گوگل را QDF نیز میگویند. از سوی دیگر، در مقابل «عبارت نیازمند تازگی» مفهومی به نام «محتوای نیازمند تازگی» وجود دارد.
به صورت کلی تازگی محتوا توسط گوگل به دو صورت بررسی می شود :
- تازگی کل محتوای وب سایت
- تازگی محتوای یک صفحه خاص
آپدیت یا بروزرسانی محتوا نیز به دو صورت انجام می گیرد :
- قراردادن و تولید محتوا به صورت منظم
- بروزرسانی محتوای سایت به صورت منظم
نکات مهم در مورد الگوریتم Helpful Content گوگل
- تاریخ راه اندازی این الگوریتم هنوز اعلام نشده است اما احتمالاً ۲۲ تا ۲۹ ام آگوست انجام خواهد شد.
- هدف الگوریتم Helpful Content گوگل، ارتقا رتبه و عملکرد سایت هایی که ارائه محتوا برای جلب رضایت کاربر را در اولویت قرار داده اند نه موتور جستجو.
- الگوریتم Helpful Content در اوایل راه اندازی، فقط روی بخش جستجوی گوگل تاثیر می گذارد ولی امکان دارد بعداً به Google Discover و سایر بخش ها نیز اضافه شود.
- الگوریتم Helpful Content کل سایت را تحت تاثیر قرار می دهد نه صفحات غیر مفید.
- در اوایل دوره راه اندازی، فقط سایت های انگلیسی تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند ولی بعدا به زبان های دیگر نیز توسعه داده می شود.
- این الگوریتم بیشتر روی سایت هایی با موضوعات آموزشی آنلاین، سرگرمی، خرید و فروش و محتوای مرتبط با فناوری تاثیر می گذارد چون این موضوعات اکثراً برای موتور جستجو نوشته می شوند.
به گفته گوگل، الگوریتم Helpful Content بر روی تمامی محتواها اعمال خواهد شد؛ اما اشاره کرده است که برخی محتواها ممکن است بیشتر از بقیه، تحت تاثیر قرار بگیرند. دلیل این موضوع این است که آنها پیش از این نیز بیش از بقیه، سئومحور بوده و بیشترین محتواهایی هستند که برای ماشین بهجای انسان نوشته شدهاند. این محتواها عبارتند از:
- محتواهای آموزش آنلاین
- هنری و سرگرمی
- محتواهای مربوط به خرید اینترنتی (محصولات، بازخوردهای خرید و غیره)
چنین محتواهایی معمولا دارای ویژگیهای زیر هستند:
- توسط ابزارهای هوش مصنوعی یا AI نوشته شدهاند
- بسیار پراکنده و با موضوعات مختلف هستند که لزوما ارتباطی با موضوع اصلی سایت ندارند
- توسط نویسنده یا حتی نرمافزارهای بازنویسی محتوا، گردآوری شدهاند
- با افزودن جملات غیرمفید و بهاصطلاح صفحهپرکن، بسیار طولانی شدهاند.
بهمنظور مقابله سریعتر با تاثیر منفی الگوریتم تازه میتوانید از طریق راهکارهای زیر سئوی سایت خود را بهبود ببخشید:
آپدیت helpful content یک الگوریتم site-wide است، به چه معناست؟
اکثر الگوریتمهای گوگل به صورت صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل میکنند. در صورتی که الگوریتم محتوای مفید، یک الگوریتم Site-Wide است. یعنی نه تنها یک صفحه یا یک محتوا بلکه کل سایت و تمام صفحات و محتواهای آنها را بررسی میکند. به همین دلیل اگر تشخیص دهد که در یک سایت، تعداد زیادی محتوای غیرمفید و بیکیفیت وجود دارد، رتبه کلی آن را کاهش میدهد و آن را شامل جریمه میکند.
بنابراین این روش که در کنار انتشار محتواهای کاربرپسند، تعدادی محتوای غیر مرتبط با هدف کسب رتبه بالاتر و جذب ترافیک بیشتر منتشر کنید، با انتشار این الگوریتم دیگر کارآمد نخواهد بود؛ زیرا تمام محتواها و صفحات مورد ارزیابی قرار گرفته و کل سایت جریمه خواهد شد؛ بنابراین اگر در سایت خود، محتوایی دارید که با روشهای غیراصولی نوشته شده است یا به موضوع سایت شما مرتبط نیست، حتما آن را حذف یا بازنویسی کنید.
توصیه های مهم جهت دقت به الگوریتم تازگی محتوا الگوریتم helpful content
در این بخش چند نکته کلیدی که می تواند در جهت بازیابی رتبه سایت یا بهبود رتبه مطابق با الگوریتم تازگی محتوای گوگل موثر باشد را بررسی خواهیم کرد.
به تجربه کاربر فکر کنید
ممکن است اطلاعات مفیدی در محتوای خود ارائه دهید؛ اما همچنان، کاربر، رضایت کافی را از برخورد با سایت شما نداشته باشد. برخی اطلاعات را بهتر است به اشکال دیگری غیر از متن به مخاطب خود ارائه دهید و بهاینترتیب، فهم آن را آسانتر و سریعتر کنید. ویدئو و تصویر، عواملی هستند که میتوانند تجربه کاربر از برخورد با محتوا را بهبود ببخشند.
وعده دروغ ندهید
حتما خودتان نیز با محتواهایی برخورد کردهاید که در عنوانشان، وعده پاسخگویی به سوالی را میدهند که اساسا پاسخ مشخصی ندارد. از نوشتن چنین محتوایی خودداری کنید. گوگل، بهطور ساده میگوید که درباره شایعات ننویسید و ادعاهای غیرواقعی نداشته باشید. چنین محتواهایی، اعتماد خواننده به وبسایت شما را نیز پایین میآورند. در عوض، سعی کنید به ارائه اطلاعات بهروز اکتفا کنید.
از نرمافزارها به شکل بهینه استفاده کنید
بهجای اینکه نوشتن کل محتوا را به نرمافزارهای هوش مصنوعی و اسپینرهای مقالات بسپارید، از آنها برای مواردی مانند چک کردن گرامر، نوشتن جملات بهتر و یا یافتن تصاویر متناسبتر با محتوا استفاده کنید. بااینحال، ایده اصلی و پیادهسازی آن باید حتما توسط یک انسان مطرح شده و انجام شود.
- محتوای دست اول تولید کنید
سعی کنید محتوایی بنویسید که بر اساس تجربه شما باشد. محتواهایی که بر اساس خلاصه و بازنویسی محتوای دیگران باشد، ارزش کمتری نسبت به محتواهای منحصربهفرد دارد.
- محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
اگر وبسایت شما شامل تغییرات مربوط صنعتتان، رویدادهای مهم و… است، ممکن است لازم باشد در مورد فراوانی اطلاعرسانی به مخاطبان و افزودن محتوا به وبسایت خود تجدید نظر کنید. افراد، بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال مطالب مهم و آخرین اخبار هستند- تغییرات جزئی در فرکانس میتواند تفاوت زیادی در میزان مراجعه کاربران به وبسایت شما ایجاد کند.
- محتوا را به صورت منظم و طبق برنامه منتشر کنید
سعی کنید یک تقویم محتوایی منظم جهت انتشار محتوا داشته باشید تا گوگل برنامه مشخصی برای بررسی سایت شما اختصاص دهد.
- محتوای همیشه سبز تولید کنید .
برخی از مهمترین ویژگی های محتوای همیشه سبز عبارتنداز :
- تحقیقات موضوعی کامل
- بینش منحصر به فرد
- استفاده تخصصی هدفمند از یک موضوع خاص
- محتوای پایش شده که هر چند ماه یکبار در صورت نیاز به تغییر، آپدیت میشود
- محتوای با فرم طولانیتر
- محتوای ترکیبی