آیا با استراتژی محتوا آشنایی دارید؟
استراتژی محتوا چیست؟
اگه برای تولید محتوا گیر کردی و نمیدونی از کجا باید محتوا پیدا کنی و چطور باید یک استراتژی یا همون برنامه ریزی مناسبی برای تولید محتوا پیدا کنی با من همراه باش تا بهت بگم چیکار کنی ؟
محتوای مناسب چه محتوایی است ؟
محتوای حرفه ای بازدیدکنندگان مناسب را جذب می کند. به سؤالات آنها پاسخ می دهد و اطلاعاتی را که آنها جستجو می کنند ارائه می دهد.
استراتژی محتوا، شیوهی استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف کسب و کار و تأمین نیازهای مشتری را مشخص میکند. استراتژی محتوا میتواند راهنمای تصمیمگیری دربارهی محتوا در تمام طول عمر آن، از ایده و کشف اولیه، تا حذف و پاککردن نهایی آن باشد. استراتژی محتوا معیارهای سنجش موفقیت محتوا را تعیین می کند.
در ادامه می خواهیم بهترین روش ها را برای این استراتژی به شما توضیح دهیم. با رشدانش همراه باشید. تمامی خدمات تولید محتوا توسط رشدانش انجام می گیرد. تدوین استراتژی محتوایی با رشدانش
معنی استراتژی محتوا
اگر هدفتان رسیدن به موفقیت است و میخواهید پیش گوگل، مخاطب و کارفرما عزیز باشید، باید براساس یک برنامهریزی دقیق و منظم پیش بروید تا بتوانید بهترین محتوا را ارائه کنید. اما رسیدن به این هدف بدون داشتن یک استراتژی محتوا که دقیق و اصولی باشد، امکانپذیر است. ضمن اینکه تدوین استراتژی محتوا کار سادهای نیست.
استراتژی محتوا برنامهای مدون است که در آن از محتوا (صوتی، بصری یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری کسبوکار استفاده میشود. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف را جذب و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر میکند. به عنوان مثال اگر هدف کسبوکار شما افزایش آگاهی از برند است، برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی محتوا که بر سئو تمرکز دارد، برای افزایش بازدید وبسایت، کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک به سمت محصولات یا خدمات خود، تدوین کنید. طبق آمار سایت Hubspot حدود 70 درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایهگذاری میکنند، بنابراین ایجاد یک استراتژی محتوایی خوب، برای رقابت، بسیار مهم و حیاتی است.
اگر به دنبال این هستید که وبسایت شما هم از نظر کاربران و هم از نظر گوگل، به عنوان یک سایت ارزشمند شناخته شود و کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید، نیازمند یک استراتژی خوب و جامع محتوا هستید. این استراتژی، یک راهنما و نقشه راه برای تولید و توزیع انواع محتوا در یک کسبوکار با هدف جذب کاربر است. هدف این استراتژی، پاسخ به این سوال است که چه محتوایی را چگونه باید تولید کنیم و چرا؟
این استراتژی یکی از مهمترین اجزای استراتژی بازاریابی دیجیتال است؛ زیرا تعیین میکند که قصد دارید با مخاطبان خود، کجا، چه زمانی و چگونه، ارتباط برقرار کنید. این موضوع بسیار گستردهتر از فهرستی از قالبها و موضوعات است و شامل پرسونای خریدار، نقشه سفر مشتری، تقویم محتوا و … میشود.
اما برای تولید محتوای عالی، نیاز به زمان و هزینه است؛ بنابراین چه پستهای وبلاگ را برونسپاری کنید یا ویدیوها را خودتان تولید کنید، داشتن یک برنامه سازمانیافته برای رسیدن به نتایجی که میخواهید، بسیار مهم است.
دلایل اهمیت استراتژی محتوا
فرض کنید یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام دارید. اگر استراتژی خاصی تعیین نکنید، هر روز باید دغدغه این موضوع را داشته باشید که امروز چه محتوایی بنویسم. در این صورت به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. استرس این که امروز چه بنویسم بدون داشتن هدف و شناخت مخاطبانتان منجر به تولید محتوای بی ارزش میشود.
با استراتژی محتوا برای خود یک جهت مشخص میکنید. این جهت در مسیری به سمت اهداف شما خواهد بود و کمک میکند در طی مسیر به هیچ عنوان منحرف نشوید و به اهداف خود برسید.
داشتن استراتژی محتوا مهم است؛ زیرا به شما کمک میکند تا بهتر و به صورت بهینه، محتوای سایت خود را برنامهریزی کنید. بدون استراتژی، بسیاری از افراد از یک فعالیت به فعالیت دیگر تغییر مسیر میدهند. یک هفته پست وبلاگ مینویسند؛ هفته بعد چند ویدیوی یوتیوب تولید میکنند و … اما با ارائه یک استراتژی کامل، میتوانید یک برنامه دقیق برای اجرا، تدوین کنید.
در واقع این استراتژی مانند یک نقشه، کمک میکند تا راه مناسب کسبوکار خود را برای تولید محتوای هدفمند و بهینه پیدا کنید و بر اساس آن در زمانهای مشخص، محتوای خود را توزیع کنید. همچنین به شما کمک میکند تا در زمانهای لازم، تغییرات کافی را جهت بهبود و بهروزرسانی محتوا اعمال کنید.
بسیاری از سایتها از نظر محتوایی هیچگونه استراتژی و برنامهریزی ندارند و شما با این کار میتوانید از آنها سبقت بگیرید. به کمک استراتژی محتوا میتوانید با تولید و توزیع محتوای هدفمند و بهینه، هزینههای خود را کاهش داده، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و جایگاه بهتری نسبت به رقبایتان کسب کنید.
نقش محتوا در کسب و کار را به شکل دیگری هم میتوان تعریف کرد: ممکن است صاحبان این برند بستنی، تصمیم بگیرند محتوا را به عنوان ابزار دائمی تبلیغی و ترویجی در کنار کسب و کار خود حفظ کنند.
در این حالت، هرگز قرار نیست تولید محتوا و مدیریت محتوا و البته بازاریابی محتوا، متوقف شود؛ بلکه قرار است محتوا به عنوان یکی از داراییهای کسب و کار در نظر گرفته شود و همواره، در کنار سایر منابع کسب و کار، مورد استفاده قرار گیرد.
اصطلاح Content as an Asset یا محتوا به عنوان یک دارایی که در میان استراتژیست های محتوا رایج است، به این نوع نگرش اشاره دارد.
در چنین شرایطی، سوالهای بسیاری وجود دارد که باید دربارهی آنها تصمیم گرفته شود. سوالهایی که دانش استراتژی محتوا به آنها میپردازد و استراتژیست محتوا باید بتواند به یافتن پاسخ آنها کمک کند.
نکاتی که باید در استراتژی محتوا رعایت کنید
مواردی که در استراتژی محتوا در نظر گرفته میشوند شامل بخشهای زیر هستند:
- اهداف کسبوکار؛
- توصیف برند (هویت برند، ارزشها، ماموریت، چشمانداز و …)؛
- شناخت مشتریان و مخاطب هدف کسبوکار (تدوین پرسونای مخاطب)؛
- تحلیل رقبا و بررسی وضعیت محتوای آنها؛
- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)؛
- نقشه سفر مشتری؛
- تعیین ساختار محتوا؛
- کانالها و نحوه توزیع محتوا (وبسایتها و شبکههای اجتماعی مناسب)؛
- تقویم محتوا؛
- شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)؛
برنامه ریزی برای چرخه عمر محتوا
عمر محتوا، بسته به نوع محتوا و بستری که برای انتقال آن به مخاطب انتخاب میکنیم، تغییر میکند.
استراتژیست محتوا با پیشبینی و بررسی چرخه عمر محتوا، هزینهی واقعی سرمایه گذاری روی محتوا را برآورد میکند. همچنین تصمیم میگیرد که محتوا پس از رسیدن به آخرین نقطه در چرخهی عمر، دچار چه سرنوشتی خواهد شد و چه سرنوشتی در انتظار آن است (بازنشر، بازسازی، بازآفرینی یا حذف؟)
تصمیم گیری در این موارد، میتواند به برآورد بهتر منابع مورد نیاز، تخصصهای ضروری، تعداد اعضا و تخصص افراد تیم تولیدکننده محتوا (در مورد کسب و کارهای بزرگ) و سایر پارامترهای عملیاتی مشابه، کمک کند.
انواع استراتژی محتوا
استراتژی محتوا انواع مختلفی دارد که می تواند متناسب به هدف شما ، انتخاب گردد برخی از مهمترین مدل های استراتژی محتوا عبارتنداز :
- فروش
- آگاهی بخشی و اطلاعاتی
- تفکرات رهبری
استراتژی فروش
این نوع استراتژی محتوایی در راستای فروش مستقیم کالا یا خدمات تدوین می شود و می تواند در راستای راهنمای خرید و چالش های خرید تدوین شود.
استراتژی آگاهی بخشی و اطلاعاتی
این استراتژی در راستای برندسازی و افزایش ترافیک ورودی به سایت تدوین می شود و یک مسیر را برای مخاطب ایجاد می کند که می تواند در انتها به فروش محصول یا خدمت منجر شود.
استراتژی تفکرات رهبری
استراتژی تفکرات رهبری برای مواقعی کاربرد دارد که شما به عنوان یک رهبر در یک حوزه تخصصی اقدام به معرفی و ترسیم مسیر حرکت برای سایرین هستید . این استراتژی می تواند برای شرکت هایی که قصد برندینگ و مطرح شدن در حوزه کسب و کاری خود را دارند بسیار مفید باشد.
تفاوت بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری سطح بالاتر از بازاریابی محتوا است. استراتژی محتوا نقشه راهی است که بازاریابی محتوای شما را هدایت میکند و آن را در مسیر درست خود پیش میبرد. این استراتژی محتواست که مشخص میکند محتوای شما روی چه افرادی تاثیر میگذارد، چطور به دست مخاطبان هدفش میرسد و بهترین نتایج را برای کسبوکار شما به دست میآورد. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرآیند سازماندهی، زمانبندی، ایجاد و انتشار محتوا است. بازاریابی محتوا تاکتیکهایی است که با کمک استراتژی محتوا تدوین میشود. استراتژی محتوای شما به سوالات زیر پاسخ خواهد داد:
- میخواهید چه کارهایی انجام دهید؟
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
- چه نوع محتوایی را منتشر خواهید کرد؟
- چگونه محتوای شما میتواند نماینده برندتان باشد؟
- چطور میتوانید محتوای خود از محتوای رقبا را متمایز کنید؟
- چگونه محتوای خود را تبلیغ و تقویت خواهید کرد؟
- چه معیارهایی برای سنجش موفقیت محتواهای خود دارید؟
مراحل گام به گام استراتژی محتوا
حال که با مفهوم استراتژی محتوایی آشنا شدید وقت آن رسیده که جهت انجام استراتژی محتوا اقدام کنید . ما یک سری مرحله را برای شما مشخص کردیم تا در مسیر مناسب حرکت کنید.
تعیین اهداف محتوایی
هدف هر کسبوکار، بسته به وضعیت فعلی و نیازهای آن برای تدوین استراتزی محتوا متفاوت است. اگر هدف کسبوکار به درستی مشخص و تعیین شودف گام محکمی برای شروع گامهای بعدی برداشته شده است. به عنوان مثال، ممکن است یک کسبوکار به دنبال جذب ترافیک بیشتر باشد، در حالی که وبسایت دیگری به دنبال افزایش تعامل کاربران با وبسایت است.
افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ تبدیل، افزایش ثبتنام کاربران در سایت و افزایش درآمد از دیگر مواردی هستند که میتوانند هدف کسبوکارها باشند.
تحلیل وضعیت فعلی سایت
در گام بعدی، لازم است تا بررسی شود در حال حاضر، وبسایت دارای چه وضعیتی است و چقدر با هدف تعیین شده فاصله دارد. به عنوان مثال اگر تاکنون وبلاگ نوشته شده است، وضعیت رتبه آنها چگونه است و چه میزان بازدید داشتهاند، نرخ کلیک و نرخ پرش آنها چقدر بوده، کاربر چقدر در این صفحه مانده و مواردی از این دست. پیشنهاد میشود برای تحلیل این بخش، از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل استفاده شود.
در واقع این مرحله به شما کمک میکند که ببینید در کدام کلمات کلیدی، پتانسیل کسب رتبه دارید و میتوانید روی چه کلماتی سرمایهگذاری کنید.
تحلیل دقیق محتواهای خود و مقایسه آن با محتوای رقبا، دید بهتری برای تدوین استراتژی محتوا به شما خواهد داد. با این بررسیها به نقاط ضعف و قوت محتواهایتان پی میبرید و میتوانید موارد زیر را در آنها پیدا کنید:
- کمارزش بودن محتوا نسبت به محتوای رقبا
- وجود ضعف در محتوای مورد علاقه مشتری
- وجود برخی کمبودها در سفر مشتری
- مطالب بیربط
- صفحات با عملکرد ضعیف
در این بررسیها ممکن است متوجه شوید برخی از پستهای وبلاگتان قدیمی هستند، با اهداف تجاری همخوانی ندارند یا در جستجوی ارگانیک عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهند. در چنین شرایطی باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید:
- پستهای نامربوط را حذف کنید
- محتوای قدیمی خود را بهروز کنید
- چندین پست را در یک پست تلفیق کرده و محتوای ارزشمندتری ایجاد کنید
- یک محتوای کاملا جدید بنویسید
تدوین پرسونای مشتری
پرسوناها، شخصیتهای ساختگی هستند که طبق ویژگیهای شخصیتی، الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و دغدغههای مشتریان هدف کسبوکار، ساخته میشوند و به مشتریان ایدئال کسبوکار نزدیک هستند. پرسوناها باعث میشوند درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید، بفهمید از کدام رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، موانعی که باعث میشوند از شما خرید نکنند را بشناسید و کارهایی را بیابید و انجام دهید که میتوانید آنها را تبدیل به مشتری کنید.
پس از آن، بر اساس این پرسوناها میتوانید نقشه سفر مشتری ترسیم کنید. نقشه سفر مشتری به شما یک دید دقیقی خواهد داد در مورد فرایندی که مخاطب هدف، از آشنایی با سایت یا برند شما تا تبدیل شدن به مشتری طی میکند. میتوانید به کمک این ابزار، تمامی محرکها و موانعی را که بر سر راه او وجود دارد، بشناسید و اقدامات لازم را برای آنها انجام دهید.
نقشه راه مشتری را ترسیم کنید
بعد از تعیین پرسونای مشتری بهتر است مسیر سفر مشتری را ترسیم کنید می توانید جهت تعیین نقشه راه مشتری این سوالات را بپرسید :
- مشتریان بالقوه چه رفتاری دارند؟
- به چه صفحاتی سر میزنند؟
- چه اطلاعاتی میخواهند؟
- محتوا چگونه به آنها ارائه میشود؟
- هنگام جستجو چه سوالاتی میپرسند؟
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی، یکی از گامهای اصلی در استراتژی محتوا و بهینهسازی سایت محسوب میشود که نیازمند توجه و صرف زمان فراوانی است. کیورد ریسرچ به شما کمک میکند تا بفهمید کاربران شما در حوزه فعالیت شما به دنبال چه مطالب و جواب چه سوالاتی هستند. به این ترتیب با تولید محتوای مرتبط با این کلمات کلیدی، میتوانید سایت خود را در معرض دید کاربران قرار داده و آنها را به سایت خود هدایت کنید.
کاربران به دنبال چه هستند؟
کاربران اینترنت در هر دقیقه 5.9 میلیون جستجوی گوگل را انجام می دهند. قبل از هر اقدامی باید بدانید که کاربران در فضای اینترنت به دنبال چه هستند و در همان راستا تولید محتوا کنید.
برای این کار، ابزارهای متعددی وجود دارند که میتوانید از آنها کمک بگیرید. kwfinder و Keyword Planner نمونههایی از این ابزارها هستند. دقت کنید که تنها یافتن این کلمات کافی نیست، بلکه غربالگری و دستهبندی آنها است که اهمیت دارد.
کدام عبارات جستجو بازدیدکنندگان را به وب سایت من می آورند؟
اکنون فهرست مفیدی از کلمات کلیدی مرتبطی دارید که کاربران عموماً به دنبال آن هستند، برای این منظور باید از ابزار های مناسبی جهت پیدا کردن عباراتی که مخاطبان را به سایت شما کشانده اند صرف کنید. ابزار مناسب ، سرچ کنسول گوگل هست.
چه کسی از وب سایت من بازدید می کند؟
من همیشه به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می کنم که محتوای خود را حول مخاطبان هدف خود برنامه ریزی کنند. این گروه از افرادی است که می خواهید با محصولات و خدمات خود به آنها دسترسی پیدا کنید.
آنها احتمالاً دارای مشخصات جمعیتی، نیازها و علایق مشابهی هستند و درک اینکه آنها چیست به شما کمک می کند محتوای جذاب تری بنویسید. بهترین ابزار برای این بخش ، گوگل آنالیتیکس هست.
بیشترین بازدید در سایتم مربوط به چه صفحاتی است ؟
یکی از مواردی که باید بدان توجه کنید ، صفحاتی از وب سایت هست که بیشترین بازدید و ترافیک را به خود اختصاص داده اند.
چه صفحاتی از سایت ترافیک پایینی دارند ؟
دقت کنید به صفحاتی که از سایت ترافیک پایینی دارند باید فکری به حالشان شود و دقت شود که در صورت امکان بهینه سازی و یا حذف گردند.
با طوفان فکری ، ایده ها و موضوعات محتوایی مناسبی ایجاد کنید
چند نکته به شما معرفی می کنیم تا بتوانید ایده ها و موضوعات مناسبی برای تولید محتوا بیابید :
- از دادههای اختصاصی استفاده کنید
- موضوعات خستهکننده را با محتواهای بصری (عکس، ویدئو و…) جذابتر کنید
- یک موضوع پیچیده را با زبان سادهتر توضیح دهید
- محتوای مرتبط را در یک راهنمای جامع ترکیب کنید.
از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید
شما می توانید با تایپ یک دستور مناسب در یکی از ابزارهای هوش مصنوعی مشابه طوفان فکری ، جهت تولید عناوین مناسب محتوا کمک بگیرید.
از یک سیستم مدیریت محتوا بهره بگیرید
حتما از یک سیستم مدیریت محتوای مناسب CMS بهره بگیرید. رشدانش ، سیستم مدیریت محتوای وردپرس را پیشنهاد می کند.
سیستم تولید محتوا ایجاد کنید
بهتر است برای فرآیند تولید محتوای خود یک سیستم ایجاد کنید و یک فرآیند مشخص تدوین کنید تا تمامی پارامترها ی مهم در تولید محتوا را به صورت منظم ایجاد یا چک کنید. فرآیند تولید محتوا می تواند به صورت زیر تدوین گردد :
- تحقیق کلمات کلیدی
- انتخاب عنوان
- مقدمه
- پیشنویس
- ویرایش متن
- انتخاب رسانه
- چیدمان
- بهینهسازی
- پیشنمایش مرورگر
- انتشار
- QA
یک تقویم محتوایی ایجاد کنید
دقت کنید که تقویم محتوایی تنها برای زمان بندی انتشار محتوا ایجاد نگردیده بلکه موارد بسیاری در تقویم محتوایی قرار می گیرد برخی از مهمترین پارامترهایی که در تقویم محتوایی باید قرار گیرند شامل :
- عنوان محتوا
- مخاطب هدف یا پرسونا
- فرمت محتوا
- نویسنده
- ددلاین نوشتن شرح مختصری از محتوا
- تعیین زمان پیشنویس
- تعیین زمان ویرایش
- تعیین زمان طراحی و توسعه
- تاریخ انتشار
- کلمات کلیدی هدف برای سئو
- حجم کلمه کلیدی اصلی
- نظرات یا اطلاعات دیگر
تقویم محتوا یک جدول کاربردی است که به شما میگوید در چه روزی، در کدام رسانه (وبسایت یا شبکه اجتماعی)، چه محتوایی باید تولید شود. این تقویم شما را از سردرگمی نجات داده و اگر از افرادی جهت تولید محتوا کمک میگیرید، باعث هماهنگی بین آنها میشود. میتوانید به کمک ابزارهایی مانند نرمافزار اکسل یا گوگل شیت، به راحتی این تقویم را تهیه کنید.
همواره کیفیت محتوای تولیدی را بر کمیت ترجیح دهید هرچه محتوای شما در راستای نیاز کاربر تولید گردد یا به نوعی کاربر پسندتر باشد احتمال کسب نتیجه و رتبه بهتر ، بیشتر خواهد شد.
البته همچنان باید به این نکته توجه که محتواهایی که حجم پایین تری دارند مورد توجه گوگل قرار نمی گیرد .بر اساس مطالعهای که توسط Semrush انجام شده است، محتوای طولانی ۳ برابر ترافیک بیشتر، ۴ برابر اشتراکگذاری بیشتر و ۳.۵ برابر بکلینک بیشتر ایجاد میکند.
همچنین در محتواهای طولانی، قالبهای محتوایی مختلف مثل عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و… وجود دارد که محتوا را جذابتر و ارزشمندتر میکند.
تحلیل رقبا
کلمات کلیدی منتخب مرحله قبل را در گوگل جستجو و سایتهایی که رتبههای بالاتر را کسب کردهاند، بررسی کنید. این بخش اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به شما کمک میکند تا ببینید وبسایتهای رتبههای اول چگونه به آن دست پیدا کردهاند. بررسی کنید که در چه موضوعاتی وبلاگ تهیه کردهاند، نقاط قوت و ضعفشان در کجاست، کدام محتواها عملکرد بهتری داشتند و …
ایجاد تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT)
به این نکته دقت کنید که هرچه شما در محتوای خود سعی در ایجاد اعتماد به برند خود نمایید باعث افزایش نرخ تبدیل و وفاداری مشتری خواهد شد .
سعی کنید مخاطب را احساساتی کنید
اگر شما بتوانید احساسات مخاطبین خود را تحریک کنید احتمال جذب سیگنال های مشتریان تقویت خواهد شد مثل اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یا جذب بک لینک های ارگانیک
انواع محتوا را بکار بگیرید
هر چه تنوع قالب های محتوایی داشته باشید می توانید محتوای جذاب تری برای مخاطبین داشته باشید برخی از انواع قالب های محتوایی عبارتنداز :
- پست وبلاگ
- مقاله
- کتاب الکترونیکی
- مصاحبه
- چک لیست
- اخبار
- اینفوگرافیک
- ویدئو
- نظرسنجی
- پادکست
استراتژی توزیع و تقویت محتوای خود را تعریف کنید
یک برنامه منظم برای تقویت و به نمایش گذاشتن محتوای خود از طریق کانال های مختلف داشته باشید مثلا چندین بار به سبک های مختلف یک محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. توزیع محتوا یک راه عالی برای افزایش ترافیک به وب سایت شما خواهد بود.
جمعبندی
هر چه شما بتوانید استراتژی محتوایی مناسبی ایجاد کنید و خود را نسبت به رقبا ، متمایزتر سازید احتمال برنده شدن شما افزایش خواهد یافت .