عوامل موثر بر سرعت سایت
خانه » آموزش طراحی سایت » سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت چیست؟ سرعت سایت چه نقشی در سئو و بهینه سازی سایت دارد؟ 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که صاحب سایت باید برای سایت انجام دهد این است که سرعت لود شدن سایت را به کمترین حالت ممکن برساند. 

یعنی وقتی سایتی دیر بالا می‌آید ممکن است مشتری‌ها و مخاطبان خود را از دست بدهد. در نهایت برای گوگل هم رتبه‌ی آن سایت را پایین می‌آورد زیرا اولویت آن مشتری های خودش است. 

به همین دلیل باید نهایت تلاش خود را انجام دهید تا سایت شما پرسرعت باشد. همین موضوع می‌تواند برتری نسبت به بقیه‌ی سایت‌ها و رقبا هم داشته باشد. اما این کارها چیست؟

برای اینکه بدانید چه عواملی در سرعت سایت و در نهایت بهبود سئو و بهینه سازی سایت ادامه‌ی محتوا را بخوانید و تا انتها با ما همراه باشید. 

سرعت سایت چیست؟

عوامل موثر بر سرعت سایت

سرعت سایت به دو قسمت کلی سرعت بار گذاری صفحه یا سرعت core web vitails پاسخگویی سرور می‌تواند
تعریف شود. منظور از سرعت بارگذاری، میزان زمانیست که محتوای یک صفحه از سایت به صورت کامل بارگذاری می شود
و منظور از سرعت پاسخگویی سرور، میزان زمانیست که از درخواست مرورگر تا شروع ارسال دیتا از سمت سرور به طول مینجامد.

هنگامی که کاربران موضوعات مورد نظر خود را در موتورهای جستجو سرچ می‎کنند
انتظار آنها از سایت ها‏، سرعت بالای لود شدن است.
در صورتی که صفحات باز شده دیر بارگذاری شوند،
کاربران فوران سایت را ترک می‎کنند.
از این رو سرعت سایت اهمیت زیادی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد
که براساس بررسی ها‏یی که در این زمینه انجام شده است،
حداکثر طول مدت لود شدن صفحات نباید بیشتر از 4 ثانیه باشد.
بنابراین برای جذب بازدیدکننده های بیشتر، زمان زیادی در اختیار سایت ها‏ وجود ندارد.
در این زمینه راهکارهایی جهت افزایش سرعت لود شدن صفحات سایت وجود دارد.در صورتی که صفحات سایت با سرعت پایینی لود شوند،
نارضایتی کاربران را به دنبال دارند. زمانی که گوگل با خروج سریع کاربران از سایت مواجه می‎شود،
رنکینگ سایت را کاهش می‎دهد. زیرا متوجه نارضایتی کاربران می‎شود.

بنابراین به صراحت می‎توان گفت، سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه سایت دارد.
از سوی دیگر سرعت سایت می‎تواند بر ایندکس شدن صفحات توسط روبات ها‏ تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد.
به اینصورت که گوگل زمان مشخصی را برای ایندکس هر سایتی، در نظر می‎گیرد.
در اینجا افزایش سرعت سایت به معنای افزایش سرعت بررسی و ایندکس شدن هر صفحه و در نتیجه بررسی صفحات بیشتر می‎باشد.
زمانی که گوگل نتواند به تمامی صفحات داخلی یک سایت دسترسی پیدا کند،
باید مدت زمان بیشتری را جهت جستجو صرف نماید و از آنجا که هدف آن، اجرای درخواست کاربران در کمترین زمان ممکن است، لذا دست از جستجوی سایت می‎کشد.

نحوه لود صفحه سایت را میتوان به چند مرحله تقسیم کرد:

1. بارگیری صفحه زمانی شروع می‌شود که کاربر روی یک لینک کلیک کند، فرمی را ارسال کند یا URL را در مرورگرخود تایپ کند. درنتیجه کاربر درخواستی را از طریق شبکه به سرور ارسال می‌کند.
2. درخواست برای پردازش به سرور می‌رسد. ممکن است شروع به پردازش به دلیل زیاد بودن درخواست‌ها یا عوامل دیگر مدتی طول بکشد.
3. سرور پردازش را به پایان می‌رساند و پاسخ HTML را از طریق شبکه به مرورگر کاربر ارسال می‌کند. این مرحله گاهی اوقات به عنوان شروع پاسخ یا بایت اول شناخته می‌شود.
4. مرورگر کاربر پاسخ HTML را دریافت می‌کند و شروع به پردازش Document Object Model یا DOM می‌کند.
5. بارگیری DOM به پایان میرسد. با استفاده از DOM، مرورگر کاربر شروع به ارائه صفحه می‌کند و روند بارگیری صفحه تمام می‌شود.

یکی از سایت‌هایی که سرعت برای آن بسیار اهمیت دارد سئو سایت های فروشگاهی می‌باشد.  

شما باید حتما در استراتژی سئو  سرعت سایت را در نظر بگیرید. 

عوامل موثر در سرعت سایت

سرعت سرور (هاستینگ)

یکی از مهمترین عوامل در سرعت لود سایت شما، سرعت و نوع سرور شماست. سایت‌های کوچکتر معمولا از سرور اشتراکی استفاده می‌کنند اما سایت‌های بزرگتر خیلی اوقات نیاز به سرور اختصاصی دارند. در انتخاب سرور مدت زمان در دسترس بودن بدون قطعی، شبکه‌های CDN، نوع سرور، شرکت ارائه دهنده خدمات و…حائز اهمیت هستند.

سایز و نوع فایل‌های سایت

هرچه تعداد و حجم فایل‌هایی که در سایت بارگزاری میکنید بیشتر باشد سرعت لود سایت شما بیشتر خواهد بود. چرا که برای لود شدن فایل‌ها زمان بیشتری نیاز است. فایل‌های HTML، CSS و جاوااسکریپت خود را فشرده‌سازی کنید. با بهینه‌سازی کدها (کاهش فضای خالی و از بین بردن دستورات اضافی)، می‌توانید سرعت سایت خود را به طور چشم گیری افزایش دهید. حجم کدهای جاوااسکریپتی را کاهش دهید و آن‌ها را به آخر کد خود منتقل کنید. حجم عکس ها، ویدیوها و مدیاهای خود را تا حد ممکن فشرده کنید.

 

حجم ترافیک

بعضی سایت‌ها پهنای باند مشخصی دارند. پهنای باند به میزان دیتایی گفته می‌شود که در طول یک مدت زمان مشخص منتقل می‌شود. داشتن حجم بالای ترافیک قطعا نشانه‌ی خوبی است. اما هاست شما باید توانایی مدیریت آن را داشته باشد. با داشتن یک هاست خوب سرعت پاسخ سرور شما نیز کاهش می‌یابد که مهمترین بخش افزایش سرعت سایت است.

پلاگین‌های سایت

پلاگین‌های بی‌شماری برای وردپرس وجود دارند که اتفاقا بسیارهم کاربردی هستند، اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها باعث می‌شود سرعت سایت تا حد چشم گیری کاهش پیدا کند. پلاگین‌هایی که دیتابیس را درگیر می‌کنند قطعا سنگین‌تر هستند و سرعت بیشتری از سایت طلب می‌کنند.

کش مرورگر

کش مرورگر می‌تواند اطلاعات زیادی را در خود نگه دارد، از این رو وقتی کاربری مجددا وارد سایت شما می‌شود، دیگر نیازی نیست که منتظر بارگذاری کل صفحه و سایت بماند. این مساله می‌تواند باعث کاهش زمان بارگذاری و افزایش سرعت سایت گردد. با استفاده از کش مرورگر می‌توانید تعیین کنید که در چه فواصل زمانی مرورگر آپدیت شود و شما هم بروزرسانی‌های خود را در همان فواصل منتشر کنید. به اینصورت در سایر زمانها که در سایت بروزرسانی ندارید، نیازی نیست تا در مرورگر کاربر کل وبسایت مجددا بارگیری شود.

فشرده سازی فایل ها

فایل های HTML،CSS و  جاوااسکریپت خود را اگر بیشتر از 150 بایت هستند، بهتر است که فشرده سازی کنید. برای این منظور، از نرم افزار  Gzip برای فشرده سازی استفاده کنید. البته این به این نکته حتما دقت کنید که از Gzip برای فشرده سازی فایل های عکس استفاده نمی شود. اگر قصد دارید که عکس های خود را فشرده یا بهینه نمایید، بهتر است که از فتوشاپ استفاده کنید.

 

 

راه های افزایش سرعت سایت

ریدایرکت ها را کاهش دهید

در هر صفحه ای از سایت شما به دیگر صفحه سایتی ریدایرکت می شود، کاربران شما باید زمان اضافی را برای کامل شدن پاسخ درخواست HTTP بمانند. برای مثال شما دامین اصلی را seokar.com تعریف کرده اید اما کاربری www.seokar.com تایپ می کند. برای ریدایرکت این آدرس صفحه به URL اصلی، زمان بیشتری را مورد نیاز است.

زمان پاسخدهی سرور رابهبود بخشید

عامل دیگری که باعث بهبود سرعت سایت می شود، بهبود زمان پاسخ سرور می باشد. زمان پاسخدهی سرور به مقدار ترافیکی که شما دریافت می کنید، منابعی که هر صفحه استفاده می کند، نرم افزاری که سرور شما استفاده می کند و هاستینگ شما بستگی دارد. برای بهبود زمان پاسخدهی سرور، موانع اجرا را بیابید که می تواند شامل سرعت کم کوئری های پایگاه داده ، سرعت کم مسیریابی یا نبود حافظه کافی می باشد. زمان پاسخ بهینه سرور، زیر 200 میلی ثانیه می باشد. مهمترین بخش برای افزایش سرعت سایت می باشد.

افزونه های افزایش سرعت سایت

افزونه W3TC با بیش از ۱ میلیون نصب فعال یکی از بهترین فریم ورک‌های بهینه‌سازی عملکرد وبسایت وردپرسی شناخته می‌شود. پلاگین W3 total cache با افزایش کارایی وبسایت و کاهش زمان لود وب سایت باعث می‌شود کاربر با سرعت بیشتری محتوای سایت شما را ببیند.
ویژگی‌های اصلی:
• سازگاری با هرگونه سرور
• قابلیت کش همه جانبه
• استفاده از قابلیت CDN
• پشتیبانی از نسخه موبایل
• استفاده از قابلیت lazy loading
• تنظیمات پیشرفته برای تعیین متدهای کش کردن
• دارای ویژگی‌های امنیتی برای افزایش امنیت سایت

مقالات مرتبط

راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
آموزش طراحی سایت

راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی ( آموزش صفر تا صد استراتژی فروشگاه آنلاین )

زمان مطالعه: 10 دقیقه راه اندازی سایت فروشگاهی به چه صورتی است؟ برای اینکه یک سایت فروشگاه اینترنتی باکیفیت و فروش بالا داشته باشیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ آیا تا به حال

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا