راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
خانه » آموزش طراحی سایت » راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی ( آموزش صفر تا صد استراتژی فروشگاه آنلاین )

راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی ( آموزش صفر تا صد استراتژی فروشگاه آنلاین )

راه اندازی سایت فروشگاهی به چه صورتی است؟ برای اینکه یک سایت فروشگاه اینترنتی باکیفیت و فروش بالا داشته باشیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آیا تا به حال به ارتقای شغلی خود فکر کرده اید ؟ آیا قصد دارید به بازار آنلاین و فروشگاه های اینترنتی ورود کنید ؟ آیا می خواهید برآورد هزینه ای در خصوص راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشته باشید ؟ مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی را نمی دانید ؟ با توجه به گسترش فناوری و تکنولوژی و حضور رو به افزایش افراد در فضای اینترنت ، روز به روز حضور در فضای مجازی ، امری بدیهی شده و در صورت عدم حضور شما ، بازار بزرگی را از دست خواهید داد.

ساخت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی می تواند یک مزیت رقابتی برای کسب و کار شما ، شناخته شود. شما در هر لحظه می توانید به هزاران نفر محصولات و خدمات خود را بدون هیچ گونه محدودیتی ارائه دهید.

شما می توانید جهت خدمات طراحی فروشگاه اینترنتی در مشهد کلیک کنید.

راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی یک بستر آنلاین جهت فروش محصولات می باشد. فروشگاه اینترنتی مشابه یک فروشگاه حضوری با ویژگی های مختص به خود و متناسب با شرایط آنلاین می باشد.

برای اینکه کاملا با مفهوم فروشگاه اینترنتی آشنا شوید برای شما یک مثال آورده ام :

همانطور که شما باید جهت فروشگاه حضوری ، یک مکان فیزیکی داشته باشید در فروشگاه اینترنتی باید دارای هاست یا فضای اختصاصی جهت قراردادن اطلاعات محصولات خود هستید.

همانطور که جهت فروشگاه حضوری باید یک نام اختصاصی داشته باشید در فروشگاه اینترنتی باید دارای یک نام و برند و دامنه اختصاصی خود باشید. 

دقت کنید ، مهمترین مرحله بعد از راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی ، سئو سایت فروشگاهی می باشد.

اهمیت راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی

چرا فروشگاه اینترنتی داشته باشم ؟  اهمیت راه اندازی فروشگاه اینترنتی در چیست ؟

شاید برای شما هم این سوال ها پیش آمده باشد. شایدم با مزایای فروشگاه اینترنتی آشنا نشده باشید. اگر شما از سایر ابزارهای آنلاین مثل اینستاگرام ، تلگرام و…. استفاده می کنید جهت سیستم سازی فروش و کسب و کار خود نیاز به یک بستر آنلاین شبانه روزی دارید که به صورت کاملا اتوماتیک ، در جهت فروش محصولات شما اقدام کند و حواسش به انبارداری و حسابداری شما باشد. دقیقا فروشگاه اینترنتی همون چیزیه که شما دنبالش هستید. 

نکته مهم : دقت کنید که فروشگاه اینترنتی مشابه یک فروشگاه حقیقی و حضوری دارای هزینه های بسیاری است . فقط راه اندازی فروشگاه ملاک نیست و باید پشتیبانی و بسیاری فرآیندهای دیگر نیز جهت پیشرفت و ارتقای فروشگاه انجام گیرد. پس فروشگاه اینترنتی هم هزینه بر هست.

چگونه یک آنلاین شاپ راه اندازی کنیم ( استراتژی راه اندازی فروشگاه اینترنتی )

بهتر است در هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ گرفتید طبق یک دستورالعمل جلو روید تا چیزی را جا نیندازید.

مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی

مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی به صورت زیر است :

مرحله اول : تعریف صحیح محصول

بهتر است در این مرحله به این سوالات خوب فکر کنید و به آن ها پاسخ دهید ( دقت کنید که این موارد می تواند مهمترین مرحله در راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد )

  • نقشه کسب و کار یا بیزینس پلن خود را مشخص کنید
  • چه مدل فروشگاهی راه اندازی کنید ؟
  • چه محصولاتی بفروشید ؟
  • شرایط ارائه محصول به چه صورت باشد ؟
  • آیا محصولات فیزیکی هستند یا به صورت خدمتی ارائه می شوند ؟
  • نحوه ارسال و تحویل محصول به چه صورت باشد ؟
  • آیا نیاز هست برای محصولات انبار در نظر بگیرید ؟
  • آیا ویژگی های مشتریان خود را می شناسید ؟
  • اگر اطلاعاتی راجب میزان فروش محصولات ندارید می توانید از طریق سایت های واسطه ای در خصوص فروش محصولات اقدام کنید و سپس در خصوص انتخاب محصول مناسب اقدام کنید.

اگر نمی توانید تصمیم گیری کنید می توانید از سایت های مشابه فروشگاهی الگو بگیرید کافیه کلمه کلیدی یا یکی از محصولات پرفروش خود را در اینترنت سرچ کنید و نتایج را به صورت دقیق بررسی کنید.

پیش از اقدام به ساخت فروشگاه اینترنتی، در ابتدا، تصمیم بگیرید قصد دارید دقیقا چه چیزی را به فروش برسانید. برای اینکه بهتر بتوانید قدم اول را طی کنید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
  • آیا در خصوص نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیم‌گیری کرده‌اید؟
  • آیا برای تمامی محصولات خود باید یک انبار کامل داشته باشید؟
  • قصد دارید انواع متنوعی از محصولات را به فروش برسانید، یا اینکه بر روی محصولات خاصی فعالیت می‌کنید؟
  • مشتریان شما از چه گروهی هستند؟
  • قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی یا آنلاین، می‌توانید محصولات خود را در سایت‌های فروشگاهی بزرگ، بصورت واسطه جهت فروش قرار دهید و نحوه بازخورد مشتریان را بررسی کنید.
  • محصول ارائه شده شما مورد استقبال عموم مردم قرار میگیرد یا فقط قشری خاص را شامل می شود؟

بعد از اینکه به سوالات پاسخ دادید حالا نیاز هست که رقبای خود را بررسی کنید ، آن ها را بشناسید . پارامترهایی مثل قیمت ها ، نوع بازاریابی و پلن های فروش آن ها ، نوع سایت و کیفیت آن ، تنوع محصولات و….

اگر در تحلیل رقبا مشکل دارید و نیاز به یک مشاور دارید همین الان با ما تماس بگیرید.

مرحله دوم : در مورد اهداف و ابزارهای فروشگاه اینترنتی خوب فکر کنید

جهت برنامه ریزی و تدوین استراتژی و مسیر راه مناسب ، لازم است که اهداف خود را به صورت صریح و شفاف ، مشخص کنید. جهت تعیین اهداف می توانید از مدل smart استفاده کنید. اهداف شما باید (خاص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، واقع‌گرایانه و بدون محدودیت زمانی) باشند.

مدل اسمارت

چه مواردی نیاز هست تا مشتریان به فروشگاه اینترنتی شما اعتماد کنند ؟ ممکن است برخی از پارامترها بین فروشگاه حضوری و اینترنتی یکسان باشد و یا تعریف متفاوتی داشته باشد. پیشنهاد میکنم از یک مشاور حرفه ای در این خصوص استفاده کنید.

تماس با رشدانش

در خصوص انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود دقت کنید . این نام قرار است در ذهن مشتریان باقی بماند و برند شما در سالیان آینده باشد. برند می تواند در جهت اهداف کاری شما انتخاب شود.

بهتر است اندکی وقت بگذارید و برندهای رقبا را تحلیل کنید . اهداف مشتریان را بررسی کنید.

از طوفان فکری استفاده کنید و نام های مدنظر خود را با اطرافیان مطرح کنید و نظرات آن ها را جویا شوید . ( ممکن است ابعادی از تصمیم و نام مدنظر شما از دید شما پنهان باشد )

مرحله سوم : انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی

جهت انتخاب نام مناسب باید چند پارامتر مهم را مدنظر قرار دهید تا از دوباره کاری و اتلاف وقت جلوگیری کنید.

  • انتخاب نام ساده
  • نامی که به راحتی در ذهن بماند
  • نامی که به انگلیسی راحت نوشته شود
  • نامی که در حوزه کاری شما قرار داشته باشد ( در واقع ذهن مخاطب را به صنعت یا محصول شما سوق دهد )
  • بررسی اینکه دامنه قبلا خرید نشده باشد ( می توانید از سایت های ثبت دامنه بهره بگیرید )
  • کسی دیگر روی برند یا نام شما سرمایه گذاری نکرده باشد ( حتما تمامی پسوندهای دامنه را چک کنید )
  • اگر در خصوص انتخاب نام مناسب سردرگم شده اید می توانید از سایت های دایرة المعارف فارسی یا واژه یاب ها بهره بگیرید .
  • می توانید جهت بررسی سریعتر دامنه های خالی از سایت godaddy.com استفاده کنید.

خرید و ثبت دامنه

شما باید یک دامنه متناسب با نام انتخابی خود ، ثبت کنید . می توانید جهت ثبت دامنه از هاستینگ های مختلف ایرانی بهره بگیرید یا برای دامنه ir از سایت ایرنیک خرید کنید. دامنه شما هر چه مختصر و راحت تر نوشته شود می تواند در هویت برند شما تاثیرگذار باشد و در بزرگ شدن و برندشدن شما موثر باشد.

می توانید در ثبت و انتخاب دامنه اندکی خلاقیت داشته باشید . البته این نکته هم خیلی مهمه که به هیچ وجه نباید وقت زیادی در این مرحله صرف کنید و از کارهای دیگر عقب بیفتید. این را بدانید که رقبای شما با سرعت زیادی در حال پیشرفت و فروش هستند و هر چه تعلل به خرج دهید از رقبا عقب خواهید افتاد.

قیمت دامنه

انتخاب پسوند مناسب دامنه

نمی توان گفت پسوند دامنه مثل .com – .ir – .net – .rog و… در روند راه اندازی فروشگاه اینترنتی عامل موثر و تاثیرگذاری است . به هیچ وجه نمی توان این عامل را دلیلی در تعلل در راه اندازی فروشگاه اینترنتی دانست. شما می توانید هر کدام از پسوندها که خالی بود خرید کنید و حرکت خود را آغار کنید.

خرید هاست مناسب

هاست همان فضایی است که سایت یا فروشگاه شما روی آن فضا قرار می گیرد و می تواند در پیشرفت و سرعت سایت شما بسیار موثر باشد به همین دلیل باید در هنگام خرید ، حساسیت لازم را بخرج دهید.

شرکت های هاستینگ بسیاری اقدام به ارائه سرویس ها می نمایند که البته بهتر است از یک مشاور حرفه ای و سئو کار مناسب بهره بگیرید. همچنین می توانید جهت خرید هاست مناسب مقاله های انتخاب هاست مناسب وردپرس و بهترین هاستینگ ایرانی را مطالعه کنید.

مرحله چهارم : طراحی وب سایت

حالا نوبت این هست که طراحی فروشگاه اینترنتی را شروع کنید . این مرحله را می توان مرحله دکوراسیون فروشگاه حضوری دانست که هر چه حساسیت در طراحی انجام دهید و سایت جذاب تری طراحی کنید احتمال خرید و تاثیرگذاری در ذهن مخاطب بیشتری خواهید داشت.

نکته مهم : در طراحی فروشگاهی اینترنتی یکی از مهمترین نکات که باید بدان توجه کرد ایجاد کردن بستر خرید آسان و سریع برای مشتری است. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که هر لحظه احتمال دارد مشتری از خرید خود منصرف شود.

راهنمای گام به گام سئو محصولات

با توجه به گسترش استفاده از سیستم های مدیریت محتوا و قابلیت ها و امکانات بسیاری که در اختیار طراحان سایت و صاحبان کسب و کار ها و مشتریان قرار می دهد ، انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب CMS مثل وردپرس می تواند گزینه عالی باشد. البته سیستم های مدیریت محتوای دیگری هم وجود دارد مثل :

  • پرستاشاپ
  • اپن‌کارت
  • جوملا
  • مجنتو و …
شما به راحتی می توانید یکی از قالب های پرفروش وردپرسی که زیاد هستند را انتخاب کنید و در حد چند دقیقه نصب و راه اندازی کنید. می توانید از سایت ژاکت در جهت مقایسه قالب های فروشگاهی مختلف از لحاظ پرفروش ترین ، ارزان ترین و سایر فیلتر ها و بررسی قابلیت ها و نظرات مشتریان ، بهترین قالب و مناسب ترین آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال قالب وودمارت را می توان یکی از کامل ترین و جذاب ترین مدل های قالب فروشگاهی اینترنتی دانست.
 

مرحله پنجم : درگاه پرداخت و مجوزهای مورد نیاز

درگاه پرداخت بانکی

یکی از ارکان مهم در جهت تسهیل خرید و جلب اعتماد مشتری ، ایجاد درگاه پرداخت مطمئن و اخذ مجوزهای مورد نیاز برای فروشگاه اینترنتی می باشد.

راه اندازی درگاه پرداخت

درگاه پرداخت می تواند به دو صورت انجام گیرد : درگاه پرداخت مستقیم بانکی – درگاه پرداخت سایت های واسطه

درگاه پرداخت مستقیم بانکی

جهت ایجاد و راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم بانکی نیاز هست که بعداز اخذ مجوزهای لازم فروشگاه اینترنتی ، به بانک های مربوطه مراجعه و قرارداد عقد نمایید. دقت کنید که جهت دریافت درگاه مستقیم بانکی باید ابتدا مجوز نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد enamad را اخذ نمایید.

درگاه پرداخت واسطهدرگاه پرداخت واسطه

اگر نتوانستید مجوز نماد الکترونیکی را دریافت کنید نگران نباشید ! شما می توانید به سراغ شرکت های واسطه بروید و با ثبت نام و تکمیل اطلاعات اولیه یک درگاه پرداخت واسطه ای تهیه کنید. البته این شرکت ها ، درصدی به عنوان کارمزد از هر خرید دریافت می کنند. جهت سریعتر انجام شدن ایجاد درگاه پرداخت می توانید از درگاه های پرداخت واسطه که توسط شرکت های مختلفی مثل زرین پال – پی پال – آی دی پی – وندار – سپرده – زیبال و…

فیلم نحوه دریافت ای نماد enamad

در این فیلم آموزشی شما می توانید نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را مشاهده کنید به صورت صفر تا صد 

 

مرحله ششم : تبلیغات را فراموش نکنید

دقت کنید که کار شما به اتمام نرسیده . شما تنها قدم های اولیه را برداشتید . حالا باید از فروشگاه اینترنتی خود ، حمایت کنید. سعی کنید به مشتریان قدیمی ، فروشگاه خود را اطلاع رسانی کنید. در شبکه های اجتماعی خود تبلیغ کنید و مشتریان را با هر راهکاری ، مجبور به خرید از فروشگاه اینترنتی کنید. از راهکارهایی مثل ایمیل مارکتینگ و سامانه های پیامکی جهت تبلیغ فروشگاه انلاین استفاده کنید.

برای خرید از فروشگاه اینترنتی به مشتریان خود تخفیف دهید . این را بدانید که فروشگاه اینترنتی به نوعی سیستم سازی برای کسب و کار است و بسیاری از عملیات هایی که شما باید به صورت روزمره در جهت فروش یک محصول انجام دهید را به صورت کاملا اتوماتیک انجام می دهد.

فروشگاه خود را تبلیغ کنید

همچنین می توانید جهت افزایش ترافیک به وب سایت خود از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید و از مزیت های آن بهره مند شوید.

اگر می خواهید ثبت سفارش تبلیغات کلیکی انجام دهید و اطلاعات بیشتری راجب این خدمات داشته باشید.

جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

راهکارهای بسیاری وجود دارد که شما بتوانید اعتماد مشتریان را در جهت فروشگاه اینترنتی و ترغیب به خرید آن ها جلب کنید. برخی از مهمترین این عوامل عبارتنداز :

  1. ارائه اطلاعات کامل و واقعی در مورد محصول شامل توضیحات و عکس واقعی محصول
  2. قرار دادن گواهی ای نماد و سایر گواهی ها از مراجع مهم که درستی فعالیت شما را اثبات کند در معرض دید کاربر
  3. قرار دادن آدرس ثابت و شماره تلفن پشتیبانی در فوتر سایت
  4. قرار دادن نظرات مشتریان و خریداران قبلی برای هر محصول در سایت
  5. قرار دادن گارانتی تعویض, گارانتی بهترین قیمت و گارانتی پس گرفتن در صورت معیوب بودن و عدم رضایت کاربر
  6. قرار دادن امکان خرید بصورت حضوری یا پرداخت در محل

فروشگاه ساز اینترنتی

در جهت راه اندازی سریعتر فروشگاه اینترنتی می توانید از برخی شرکتهایی که اقدام به ارائه سرویس های کاملی از فروشگاه های اینترنتی می نمایند استفاده کنید. شرکت هایی مثل سی فایو – ایران هاست و….

معروف ترین سیستم فروشگاه ساز در دنیا shopify.com است. استفاده از این سیستم ها در مواقعی که محصولات محدود دارید و هیچگونه اطلاعاتی در مورد اینترنت ندارید می تواند راهکار مناسبی باشد اما برای کارهای جدی مناسب نیست.

  • پرتال
  • شاپفا
  • سبد خرید
  • وبزی
  • سازیتو
  • کاموا
  • سی فایو

مرحله هفتم : نصب افزونه های مورد نیاز فروشگاه اینترنتی

در این مرحله نیاز به یک سری افزونه اولیه جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید که برخی از مهمترین آن ها عبارتنداز :

  • انتخاب افزونه مناسب سئو ( انتخاب افزونه های کاربردی سئو )
  • افزونه مناسب امنیت سایت
  • افزونه صفحه ساز و طراحی مثل المنتور یک صفحه ساز همه فن حریف
  • افزونه های افزایش سرعت

پیشنهاد میکنم مقاله بهترین افزونه های وردپرسی 2022 را مطالعه نمایید.

ابزارهای ضروری فروشگاه اینترنتی

برای مدیریت و کنترل فروشگاه اینترنتی نیاز هست که شما ابزارهای کاملی را در اختیار داشته باشد تا در روند مدیریت فروشگاه اینترنتی با مشکلی مواجه نشوید. برخی از مهمترین این ابزارها عبارتنداز :

  • نرم افزار حسابداری
  • نرم افزار مدیریت مشتریان
  • نرم افزار انبارداری
  • نرم افزار حمل و ارسال بار و رهگیری آن ها
  • سامانه های پیامکی و ایمیلی

تدوین استراتژی بازاریابی فروشگاه اینترنتی

جهت انجام بازاریابی فروشگاه اینترنتی و جذب ترافیک مناسب با نرخ تبدیل بالا شما باید یک استراتژی یا برنامه بازاریابی مناسبی را برنامه ریزی کنید تا بتوانید فروش مناسبی داشته باشید. شما باید متناسب با نوع محصول خود و آنالیزی که نسبت به رقبا داشته اید در جهت انتخاب راهکارهای مناسب تبلیغات و بازاریابی فروشگاه خود اقدام کنید.

مراحل بازاریابی فروشگاه اینترنتی

بازاریابی فروشگاه اینترنتی در 5 مرحله اصلی انجام می گیرد :

  • برنامه‌ریزی (Planning): استراتژی بازاریابی دیجیتال، مأموریت و هدف تعیین کنید.
  • دسترسی (Reach): مخاطبان آنلاین، تحلیل وضعیت فعلی، چشم‌انداز رقابتی، مخاطبان مورد نظر، بودجه و اهداف خود را ارتقاء و افزایش دهید.
  • اقدام (Act): مشتریان را تشویق به تعامل با برند، رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی کنید.
  • تبدیل مشتری (Convert): نرخ فروش آنلاین و آفلاین را از طریق بهینه‌سازی، شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای موفقیت افزایش دهید.
  • تعامل (Engage): مشتری خود را متعهد و وفادار کنید.

اندازه گیری شاخص های برنامه بازاریابی فروشگاه اینترنتی

باید برنامه بازاریابی فروشگاه اینترنتی شما دارای شاخص های قابل اندازه گیری باشد در غیر اینصورت نمی توانید میزان اثرگذاری برنامه را تشخیص دهید و همین موضوع باعث هدررفت منابع مالی و انسانی شما خواهد شد.

طراحی فروشگاه اینترنتی در مشهد

رشدانش با بهره گیری از متخصصان مجرب در زمینه طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی ، امکان مشاوره ، طراحی و پیاده سازی انواع مدل های فروشگاه اینترنتی در مشهد را داراست. جهت ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

راهکارهای افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی

بعد از راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما می توانید از راهکارهای مختلفی در جهت افزایش ترافیک و افزایش فروش در فروشگاه استفاده کنید. علاوه بر سئو سایت فروشگاهی شما می توانید با عضویت در سایت های ایمالز و ترب در جهت ثبت فروشگاه خود و فروش محصولات اقدام کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا