خانه » آموزش تولید محتوا » چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا ( Content Life cycle
فرآیندی است که مجموعه تغییرات در زندگی هر محتوا از تولید تا حذف آن را دربرمی‌گیرد. به یاد داشته باشید که این یک چرخه حیات است، به این معنی که پایان سرمایه‌های دیجیتالی شما که در اینجا یک محتوا است، آغاز حیات یک محتوای دیگر است.
با رشدانش همراه باشید تا چرخه عمر محتوا را توضیح دهیم.
 
چرخه عمر محتوا چیست؟
 
 

آشنایی با چرخه عمر محتوا

 
در دنیای امروز، تولید محتوا برای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و حیاتی است. بااین‌حال، این محتواها همانند هر محصول دیگری، دارای چرخه عمر مخصوص به خود هستند. از زمان انتشار تا زمان انقضا، این چرخه عمر محتوا به شکل گسترده‌ای متفاوت است و در هر مرحله می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید در استراتژی محتوا مورد استفاده قرار گیرد.
 

هر محتوایی که تولید می‌شود در واقع قصد دارد اطلاعاتی را به خواننده خود منتقل کند. در تعریف اطلاعات چند ویژگی بارز وجود دارد. مهمترین ویژگی برای یک اطلاعات ارزشمند زمان است. حالا این زمان در اینجا به چه معنایی است؟ زمان برای یک محتوا بسیار حیاتی است.

فرض کنید خبر سقوط هواپیمای اکراینی در ایران که چند ماه پیش در صدر اخبار بود، در زمان خودش در کل دنیا پیچید و هر نوع اطلاعاتی در آن مورد برای خوانندگان ارزشمند بود. امروز پرداختن به این خبر با اینکه اهمیت دارد اما از زمان خود گذشته و به اندازه خبرهای به‌روز دیگر اهمیت کمتری دارد. از این رو است که می‌گوییم یک محتوای مفید و مناسب در زمان مناسب خودش تولید و برای مخاطبان منتشر می‌شود.

بنابراین مانند یک انسان که عمری دارد، هر محتوا نیز عمری دارد که با گذشت زمان از بین می‌رود.

اهمیت چرخه عمر محتوا

چرخه حیات محتوا یک مفهوم اساسی در مدیریت محتوا است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محتوای خود را به طور موثر و کارآمد مدیریت کنند و اگر تعریف درستی از این چرخه ارائه و طبق آن عمل شود، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که محتوای آن‌ها مرتبط، به‌روز و همسو با اهداف تجاری کسب‌وکارشان باقی می‌ماند.

همانطور که در بخش قبل هم گفته شد، یکی از مزایای اصلی توجه به این چرخه، این است که استراتژیست‌های محتوا را قادر می‌سازد تا محتوای تولید شده را در هر مرحله از چرخه عمر آن به طور موثر نظارت کنند؛ در واقع آن‌ها می‌توانند شکاف‌های موجود در محتوا را شناسایی کرده و اقدامات مناسبی را برای بهبود کیفیت آن انجام دهند. به عنوان مثال، اگر یک محتوا عملکرد خوبی نداشته باشد، استراتژیست‌ها می‌توانند داده‌های مربوط به آن را تجزیه و تحلیل کنند و برای بهینه‌سازی عملکرد آن، تغییراتی در استراتژی ایجاد کنند.

یکی دیگر از مزایای توجه به این چرخه این است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا ارزش سرمایه‌گذاری محتوای خود را به حداکثر برسانند. کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاری در یک سیستم مدیریت محتوای جامع، می‌توانند محتوای خود را به طور کارآمد و موثر مدیریت کنند که در نهایت منجر به بازگشت سرمایه بالاتر می‌شود.

تولید محتوا توسط هوش مصنوعی

6 مرحله چرخه عمر محتوا

به‌طورکلی می‌توان چرخه عمر محتوا را به 6 مرحله تقسیم کرد که در این بخش به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

مرحله پیش تولید محتوا (Conception)

مرحله پیش تولید اولین گام است. این مرحله شامل طوفان فکری و ایجاد ایده‌هایی برای محتوایی است که می‌تواند برای مخاطبان هدف شما، ارزشمند و مفید باشد. این مرحله معمولاً شامل تحقیق در مورد نیازها و علایق مخاطبان شما، شناسایی موضوعات مرتبط و تعیین بهترین قالب برای ارائه محتوا است.

 

مرحله پیش محتوا، چرخه عمر محتوا

مرحله تولید محتوا (Creation)

مرحله تولید، مرحله‌ای است که محتوای شما تولید می‌شود. این مرحله شامل توسعه ساختار محتوا، نوشتن یا تولید محتوا و سپس ویرایش و اصلاح آن است. مهم است که اطمینان حاصل شود، محتوای تولیدشده با کیفیت بالا، جذاب و ارزشمند برای مخاطبان هدف است.

مرحله عرضه اولیه محتوا (Publishing)

مرحله عرضه یا انتشار، شامل انتشار محتوا در پلتفرم هدف است. این پلتفرم ممکن است شامل انتشار محتوا در یک وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه ایمیل یا کانال‌های دیگر باشد. بهینه‌سازی محتوا برای هر پلتفرم و اطمینان از رسیدن آن به مخاطبان در این مرحله، ضروری است.

تولید محتوا اینستاگرامی

مرحله ترویج محتوا (Promotion)

مرحله ترویج شامل بازاریابی و ترویج محتوا برای افزایش دسترسی و تعامل مخاطبان با آن است. این مرحله می‌تواند شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تاکتیک‌های دیگر باشد. هدف این مرحله جذب هرچه بیشتر کاربران مرتبط برای تعامل با محتوا است.

مرحله نگهداری و به‌روزرسانی محتوا (Content Maintenance)

نگهداری محتوا شامل نظارت و به‌روزرسانی آن برای اطمینان از مرتبط بودن و مفید بودن محتوا برای مخاطب هدف است. این مرحله می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به‌روزرسانی اطلاعات منسوخ شده؛
  • تازه کردن محتوا برای بهبود ارتباط آن؛
  • نظارت بر معیارهای تعامل برای شناسایی زمینه‌های بهبود در محتوا؛

مرحله حذف و کنارگذاشتن محتوا (Content Retirement)

مرحله نهایی چرخه حیات محتوا، کنارگذاشتن محتوا است. این مرحله شامل حذف یا بایگانی محتوایی است که دیگر برای مخاطب هدف مفید نیست و ارزشی ارائه نمی‌دهد. این یک گام ضروری است برای اطمینان از اینکه سبد محتوای شما در بلند مدت مرتبط و باکیفیت باقی می‌ماند.

آیا می دانید که یک سری ابزار برای تولید محتوا وجود دارد؟؟؟ 

معرفی بهترین ابزارهای  تولید محتوا

تکنیک‌های طولانی‌تر کردن چرخه عمر محتوا

طولانی‌تر کردن چرخه عمر محتوا به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره‌وری را از محتوای خود داشته باشید و در زمان بیشتری در رتبه‌های بالاتر نتایج جای بگیرید. در این بخش به چند تکنیک کاربردی برای افزایش چرخه، اشاره خواهیم کرد:

 

طولانی تر شدن چرخه عمر محتوا

  • فرمت محتوای خود را تغییر دهید: می‌توانید با تبدیل پست‌های وبلاگ به ویدیو، وبینار، اینفوگرافیک، پادکست، محتوای خود را تغییر دهید. این کار نه تنها دسترسی به محتوای شما را افزایش می‌دهد، بلکه به حفظ مرتبط بودن آن در طول زمان کمک می‌کند.
  • محتوای خود را به‌روز کنید: همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، به‌روزرسانی محتوا یک راه عالی برای تازه و مرتبط نگه داشتن آن است. می‌توانید با افزودن اطلاعات، آمار یا نمونه‌های جدید، محتوای خود را به‌روز کنید. این کار نه تنها محتوای شما را به‌روز نگه می‌دارد، بلکه به بهبود رتبه‌بندی آن در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند.
  • محتوای خود را تبلیغ کنید: تبلیغ محتوای شما، کلید زنده نگه داشتن آن است. محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی، از طریق کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و سایر وب‌سایت‌ها از طریق بک لینک به اشتراک بگذارید تا به مخاطبان بیشتری دست یابید.
  • محتواهای خود را به هم لینک دهید: لینک دادن محتوای شما به معنای لینک دادن به سایر محتواهای مرتبط در وب‌سایت شما است. این کار که به لینک‌سازی داخلی معروف است، به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را درگیر و برای مدت طولانی در وب‌سایت خود نگه دارید که می‌تواند منجر به رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر شود.

نکات تولید محتوا سئو شده 

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید: تعامل با مخاطبان برای افزایش طول عمر محتوای شما بسیار مهم است. به نظرات و سؤالات مخاطبان پاسخ دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا اطلاعات بیشتری از خود به اشتراک بگذارند یا به صفحه شما بازگردند.

چه کسانی به مدیریت چرخه محتوا نیاز دارند؟

مدیریت چرخه محتوا یا مدیریت چرخه عمر محتوا که به اختصار به آن CLM نیز می‌گویند (مخفف content lifecycle management) به زبان ساده یعنی در طول مدت زمان چرخه عمر محتوا از مرحله اول تا ششم آن که در این مقاله توضیح دادیم، برنامه‌ریزی داشته‌باشیم. یعنی مدیریت چرخه محتوا از مرحله ایده‌پردازی تا بازنشستگی برای هر محتوا تعریف می‌شود. بدون مدیریت چرخه عمر محتوا، عملا استراتژی‌های بازاریابی محتوایی ناقص اجرا خواهند شد. بنابراین اگر بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکار شما اهمیت دارد، مدیریت چرخه عمر محتوا نیز اهمیت دارد و به آن نیاز دارید.

 

چرخه عمر محتوا، مساله‌ای است که اگر در این حوزه فعالیت یا از آن برای بازاریابی استفاده می‌کنید باید درنظر داشته باشید. هر محتوا برای دیده شدن و کارآمد بودن مسیری را طی می‌کند که یک استراتژیست محتوا حتما باید آن را درنظر داشته باشد.

مقالات مرتبط

سئو یوتیوب
آموزش تولید محتوا

سئو یوتیوب چیست؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه سئو یوتیوب چیست؟ راهنمای کامل سئو یوتیوب را در این مقاله به طور کامل ذکر کردیم. پس تا انتها همراه ما باشید. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان و

توضیحات بیشتر »
5 ایده طلایی تولید محتوا
آموزش تولید محتوا

5 ایده طلایی تولید محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه 5 ایده طلایی تولید محتوا برای افرادی که کار تحریر و تولید محتوا انجام می دهند. آیا شما هم برای ایده پردازی در تولید محتوا به مشکل خورده اید؟ در

توضیحات بیشتر »
بهترین ابزارهای مدیریت محتوا
آموزش سئو

بهترین ابزارهای مدیریت محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه بهترین ابزارهای مدیریت محتوا کدام است؟ آیا ابزارهای مدیریت محتوا را می شناسید؟ شما برای کسب موفقیت در کسب و کار اینترنتی باید از بهترین ابزارهای مدیریت محتوا بهره بگیرید.

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 4 =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا