خانه » آموزش تولید محتوا » کیورد گپ چیست؟

کیورد گپ چیست؟

کیورد گپ چیست و چگونه کار میکند؟

در واقع، کیورد گپ به کلیدواژه‌هایی گفته می‌شود که رقابت بر سر آنها شدید نیست، اما رقبای شما از همین فرصت برای جذب ترافیک ورودی از گوگل استفاده می‌کنند. به زبان ساده‌تر کیورد گپ به کلمه‌های کلیدی گفته می‌شود که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند و شما از آنها استفاده نمی‌کنید.
همه چیز در مورد کیورد گپ
یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئو در هر حوزه‌ای، تحقیق کلمات کلیدی و روش پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است. شرکت‌ها همیشه با هدف اینکه کیورد ریسرچ دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به رقبای خود داشته باشند روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عباراتی را هدف قرار دهند که بیشترین مشتری را جذب می‌کنند. اما این به این دلیل نیست که کسب‌وکارهای کوچک در این زمینه نمی‌توانند رقابت کنند. یافتن کلمات کلیدی تنها بخشی از استراتژی سئو است و از آن مهم‌تر، استفاده از این کلمات کلیدی است. یکی از اقدامات مهم در این زمینه، تحقیق در مورد کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی است.
کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) به کلیدواژه هایی گفته می شود که رقبایتان به ازای آنها رتبه بهتری نسبت به شما دارند. در نتیجه شما با هدف گرفتن این کلمات کلیدی می توانید از رقبایتان پیشی بگیرید. ابزارهای مختلفی برای استخراج کیورد گپ وجود دارد که مهمترین آنها عبارت اند از: Semrush و Ahrefs.
 
تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی می‌تواند به شما در شناسایی شکاف‌های محتوایی رقبا کمک کند. این فرصت‌ها امکان تولید محتوای بیشتری را به شما نشان می‌دهد که ممکن است قبلاً نادیده گرفته باشید. با ارزیابی رقبای خود، می‌توانید فهرستی طولانی از کلمات کلیدی و اصطلاحاتی که آنها هدف قرار داده‌اند، و همچنین سایر تکنیک‌ها و نحوه استفاده آنها از این عبارات برای به دست آوردن نتایج بهتر آنلاین ایجاد کنید. در بیشتر موارد، فهرست کلمات کلیدی شما به شما کمک می‌کند تا تحلیل جامع‌تری انجام دهید و به طور جامع ارزیابی کنید که چه کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی بهتر هستند.

دلیل اهمیت کیورد گپ چیست؟

اهمیت تحقیق کیورد گپ از این لحاظ است که شما به عنوان مدیر سایت، ممکن است کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار داده باشید و به دنبال کلماتی بروید که حجم جستجوی کافی در آنها اتفاق نمی‌افتد یا پتانسیل کمی برای رشد دارند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که رقبای شما با یک استراتژی صحیح و با انتخاب درست کلمات کلیدی، از شما پیشی می‌گیرند. این مهم است که بدانید در مقابل رقبای خود کجا ایستاده‌اید و استراتژی سئوی خود را کجا باید متمرکز کنید. بنابراین استفاده از این ابزار قبل از شروع یک کمپین می‌تواند مفید باشد.

با انجام تحقیق کیورد گپ شما قادر خواهید بود کلمات کلیدی رقبای خود را ببینید. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی منحصر به فرد دامنه خود را شناسایی کرده و شکاف‌های موجود در استراتژی‌های رقبای خود را کشف کنید. همچنین می‌توانید از تحقیق کیورد گپ برای شناسایی کلمات کلیدی که در آن رقیب شما رتبه بالایی دارد، اما رقابت تبلیغاتی کمی در آنها وجود دارد، استفاده کنید. این کلمات کلیدی می‌توانند آزمونی عالی برای حذف بخشی از ترافیک رقبا با اجرای یک کمپین تبلیغاتی باشند.

ممکن است برای پر کردن حفره‌های محتوایی، به صورت رندوم از کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما رواج دارند، اما این کافی نیست. فعالیت شما در این زمینه باید هدفمند باشد و این جز با تحقیق شکاف کلمات کلیدی امکانپذیر نیست. شما باید عبارات جستجویی را هدف قرار دهید که مخاطبان هدف شما، هنگام جستجوی اطلاعات از آنها استفاده می‌کنند.

راهنمای جامع سئو و بهینه سازی سایت

  • کلمات کلیدی را که رقیب شما با آنها سئو می‌کند، تعیین کنید و آنها را با رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود مقایسه کنید.
  • به صفحات فرود (لندینگ پیج) رقبا نگاه کنید تا بینش بهتری نسبت به محتوا و استراتژی کلمات کلیدی آنها داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای خود را تغییر دهید.
  • تغییرات در رتبه‌بندی رقبا را بررسی کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • رقبای ارگانیک جدیدی را که می‌توانند در آینده رتبه شما را تهدید کنند، شناسایی کنید.

تولید محتوا یونیک

آموزش پیدا کردن کیورد گپ

شما می‌توانید با روش‌ها و ابزارهای مختلفی کیورد گپ‌ها را پیدا و استخراج کنید. البته هیچ‌کدام از این روش‌ها کاملا دقیق نیستند و در آن‌ها مقداری خطا وجود دارد به همین دلیل در نهایت این کار شماست که به عنوان یک کارشناس سئو چگونه بهترین موارد را از بین این‌ها پیدا کنید. هنگام پیدا کردن کیورد گپ‌ها ممکن به کیوردهای بسیار زیادی برخورد کنید. دقت کنید که همه آن‌ها مناسب سرمایه‌گذاری نیستند و باید کیوردهایی را انتخاب کنید که دو ویژگی زیر را داشته باشند:

  • کلمات کلیدی متمرکز بر محصولات و خدمات: کلمات کلیدی شما باید با محصولات و خدمات شما مرتبط باشند.
  • کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keyword): کلمات کلیدی بلند عباراتی متشکل از سه یا چهار کلمه هستند که مختص محصول، خدمات، مکان و برند شما هستند. در این کیوردها رقابت بسیار کمتر از کیوردهای تک یا دو کلمه‌ای است.

یکی دیگر از راه های پیدا کردن شکاف کلمه، استفاده از سایت الکسا است.

کاربرد اصلی الکسا بررسی رتبه سایت‌ها و داده‌های ترافیکی آن‌ها است. با این وجود ابزارهای آنالیز جدیدی نیز به الکسا اضافه شده است که برای تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا می‌توان مورد استفاده قرار داد. بخشی تحت عنوان Competitor Keyword Matrix در الکسا وجود دارد که می‌توانید از آن برای تحقیق شکاف محتوایی استفاده کنید. همچنین پیشنهاداتی مبنی بر کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید روی افزایش فروش سایت خود تمرکز کنید.

روش پیدا کردن کیورد گپ

سایت SpyFu

سایت SpyFu از جمله ابزارهای رایگانی است که برای تحقیقات در زمینه سئو سایت کاربرد بسیار زیادی دارد. کافیست که به این سایت مراجعه کنید و دامنه سایت رقیب خود را در کادر جستجو صفحه اصلی آن درج کنید. در ادامه محتوای فراوانی از جزئیات مختلف فعالیت‌های سایت رقیب در اختیار شما قرار می‌گیرد. یکی از اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی است که در سایت رقیب مورد استفاده قرار گرفته است. این اطلاعات مبتنی بر میزان ترافیک دریافتی برای سایت لیست می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید با تحلیل سایت‌های مختلف کیورد گپ‌ها را شناسایی کنید.

کیوورد گپ (Keyword Gap) اصطلاحی است که ممکن است با کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی اشتباه گرفته شود. وقتی اقدام به کیورد ریسرچ می‌کنیم، لیستی از کلمات را به دست می‌آوریم که قطعا همه آن‌ها برای ما مناسب نیستند و باید مجدد بررسی شوند و کلماتی انتخاب شوند که رقابت نسبت کمتری نسبت به بقیه دارند. کیورد گپ به کیوردهایی گفته می‌شود که دارای رقابت کمتری هستند و به کسب‌وکارهای کوچک این اجازه را می‌دهند که وارد رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر در حوزه کاری خود شوند. در حقیقت شکاف کلمات کلیدی فرآیند شناسایی کلمات کلیدی است که رقبای یک سایت در آن رتبه خوبی دارند اما شما روی آن ها به خوبی کار نکرده اید یا کاملا آن ها را نادیده گرفتید. 

مقالات مرتبط

سئو یوتیوب
آموزش تولید محتوا

سئو یوتیوب چیست؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه سئو یوتیوب چیست؟ راهنمای کامل سئو یوتیوب را در این مقاله به طور کامل ذکر کردیم. پس تا انتها همراه ما باشید. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان و

توضیحات بیشتر »
5 ایده طلایی تولید محتوا
آموزش تولید محتوا

5 ایده طلایی تولید محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه 5 ایده طلایی تولید محتوا برای افرادی که کار تحریر و تولید محتوا انجام می دهند. آیا شما هم برای ایده پردازی در تولید محتوا به مشکل خورده اید؟ در

توضیحات بیشتر »
بهترین ابزارهای مدیریت محتوا
آموزش سئو

بهترین ابزارهای مدیریت محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه بهترین ابزارهای مدیریت محتوا کدام است؟ آیا ابزارهای مدیریت محتوا را می شناسید؟ شما برای کسب موفقیت در کسب و کار اینترنتی باید از بهترین ابزارهای مدیریت محتوا بهره بگیرید.

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا