کیورد گپ چیست و چگونه کار میکند؟
دلیل اهمیت کیورد گپ چیست؟
اهمیت تحقیق کیورد گپ از این لحاظ است که شما به عنوان مدیر سایت، ممکن است کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار داده باشید و به دنبال کلماتی بروید که حجم جستجوی کافی در آنها اتفاق نمیافتد یا پتانسیل کمی برای رشد دارند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که رقبای شما با یک استراتژی صحیح و با انتخاب درست کلمات کلیدی، از شما پیشی میگیرند. این مهم است که بدانید در مقابل رقبای خود کجا ایستادهاید و استراتژی سئوی خود را کجا باید متمرکز کنید. بنابراین استفاده از این ابزار قبل از شروع یک کمپین میتواند مفید باشد.
با انجام تحقیق کیورد گپ شما قادر خواهید بود کلمات کلیدی رقبای خود را ببینید. همچنین میتوانید کلمات کلیدی منحصر به فرد دامنه خود را شناسایی کرده و شکافهای موجود در استراتژیهای رقبای خود را کشف کنید. همچنین میتوانید از تحقیق کیورد گپ برای شناسایی کلمات کلیدی که در آن رقیب شما رتبه بالایی دارد، اما رقابت تبلیغاتی کمی در آنها وجود دارد، استفاده کنید. این کلمات کلیدی میتوانند آزمونی عالی برای حذف بخشی از ترافیک رقبا با اجرای یک کمپین تبلیغاتی باشند.
ممکن است برای پر کردن حفرههای محتوایی، به صورت رندوم از کلیدواژههایی استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما رواج دارند، اما این کافی نیست. فعالیت شما در این زمینه باید هدفمند باشد و این جز با تحقیق شکاف کلمات کلیدی امکانپذیر نیست. شما باید عبارات جستجویی را هدف قرار دهید که مخاطبان هدف شما، هنگام جستجوی اطلاعات از آنها استفاده میکنند.
- کلمات کلیدی را که رقیب شما با آنها سئو میکند، تعیین کنید و آنها را با رتبهبندی کلمات کلیدی خود مقایسه کنید.
- به صفحات فرود (لندینگ پیج) رقبا نگاه کنید تا بینش بهتری نسبت به محتوا و استراتژی کلمات کلیدی آنها داشته باشید. این به شما کمک میکند تا استراتژی محتوای خود را تغییر دهید.
- تغییرات در رتبهبندی رقبا را بررسی کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
- رقبای ارگانیک جدیدی را که میتوانند در آینده رتبه شما را تهدید کنند، شناسایی کنید.
آموزش پیدا کردن کیورد گپ
شما میتوانید با روشها و ابزارهای مختلفی کیورد گپها را پیدا و استخراج کنید. البته هیچکدام از این روشها کاملا دقیق نیستند و در آنها مقداری خطا وجود دارد به همین دلیل در نهایت این کار شماست که به عنوان یک کارشناس سئو چگونه بهترین موارد را از بین اینها پیدا کنید. هنگام پیدا کردن کیورد گپها ممکن به کیوردهای بسیار زیادی برخورد کنید. دقت کنید که همه آنها مناسب سرمایهگذاری نیستند و باید کیوردهایی را انتخاب کنید که دو ویژگی زیر را داشته باشند:
- کلمات کلیدی متمرکز بر محصولات و خدمات: کلمات کلیدی شما باید با محصولات و خدمات شما مرتبط باشند.
- کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keyword): کلمات کلیدی بلند عباراتی متشکل از سه یا چهار کلمه هستند که مختص محصول، خدمات، مکان و برند شما هستند. در این کیوردها رقابت بسیار کمتر از کیوردهای تک یا دو کلمهای است.
یکی دیگر از راه های پیدا کردن شکاف کلمه، استفاده از سایت الکسا است.
کاربرد اصلی الکسا بررسی رتبه سایتها و دادههای ترافیکی آنها است. با این وجود ابزارهای آنالیز جدیدی نیز به الکسا اضافه شده است که برای تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا میتوان مورد استفاده قرار داد. بخشی تحت عنوان Competitor Keyword Matrix در الکسا وجود دارد که میتوانید از آن برای تحقیق شکاف محتوایی استفاده کنید. همچنین پیشنهاداتی مبنی بر کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد که با استفاده از آنها میتوانید روی افزایش فروش سایت خود تمرکز کنید.
سایت SpyFu
سایت SpyFu از جمله ابزارهای رایگانی است که برای تحقیقات در زمینه سئو سایت کاربرد بسیار زیادی دارد. کافیست که به این سایت مراجعه کنید و دامنه سایت رقیب خود را در کادر جستجو صفحه اصلی آن درج کنید. در ادامه محتوای فراوانی از جزئیات مختلف فعالیتهای سایت رقیب در اختیار شما قرار میگیرد. یکی از اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی است که در سایت رقیب مورد استفاده قرار گرفته است. این اطلاعات مبتنی بر میزان ترافیک دریافتی برای سایت لیست میشوند. به این ترتیب میتوانید با تحلیل سایتهای مختلف کیورد گپها را شناسایی کنید.
کیوورد گپ (Keyword Gap) اصطلاحی است که ممکن است با کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی اشتباه گرفته شود. وقتی اقدام به کیورد ریسرچ میکنیم، لیستی از کلمات را به دست میآوریم که قطعا همه آنها برای ما مناسب نیستند و باید مجدد بررسی شوند و کلماتی انتخاب شوند که رقابت نسبت کمتری نسبت به بقیه دارند. کیورد گپ به کیوردهایی گفته میشود که دارای رقابت کمتری هستند و به کسبوکارهای کوچک این اجازه را میدهند که وارد رقابت با کسبوکارهای بزرگتر در حوزه کاری خود شوند. در حقیقت شکاف کلمات کلیدی فرآیند شناسایی کلمات کلیدی است که رقبای یک سایت در آن رتبه خوبی دارند اما شما روی آن ها به خوبی کار نکرده اید یا کاملا آن ها را نادیده گرفتید.