افزایش ترافیک سایت یا همان افزایش بازدید سایت یکی از بزرگترین اهدافی است که تمامی کسب و کارهای اینترنتی و سایتها به دنبال آن هستند!
وقتی برای اولین بار وبسایتی را راهاندازی میکنید (یا بهتازگی فرایند یادگیری سئو را آغاز میکنید)، چند اصل و قاعده اساسی وجود دارد که باید آنها را به کار بگیرید که برخی از مهمترین آنها عبارتاند از:
- جستجوی کلیدواژه
- بهینهسازی تگهای عنوان و تگهای متا
- تولید محتوای بهینه
20 راهکار طلایی افزایش ترافیک وب سایت
در پادکست زیر سعی کردم به صورت خیلی خلاصه 20 راهکار افزایش ترافیک وب سایت را به شما بگم. دوست داشتین گوش بدین و نظرتونو پایین همین صفحه بهم بگین.
ترافیک وب سایت چیست؟
در واقع منظور از ترافیک سایت تعداد کاربرانی است که از یک وبسایت و صفحات آن بازدید میکنند. این ترافیک ورودی براساس تعداد بازدید اندازهگیری میشود که گاهی به هر بازدید جلسه (Session) هم گفته میشود. افزایش ترافیک سایت یکی از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) در دیجیتال مارکتینگ است و میزان اثربخشی برنامهها و استراتژیهای یک کسب و کار در جذب مخاطبان را نشان میدهد.
به صورت کلی یکی از دستاوردهای سئو و بهینه سازی سایت هم افزایش ترافیک سایت میباشد.
ترافیک وب سایت جریان حیات در تجارتهای آنلاین است. شروع فعالیت تجارتهای آنلاین با تلاش برای افزایش ترافیک سایت آغاز میشود. البته نرخ تبدیل ( CTR ) هم اهمیت دارد. اما اگر شما راهی برای جلب توجه مخاطبان به صفحات وب سایت خود پیدا نکنید، افزایش نرخ تبدیل در وب سایت آخرین مسئلهای خواهد بود که به آن فکر خواهید کرد. همه ما میدانیم که میتوان با پرداخت هزینه ترافیک سایت را بالا برد. اما قطعا روشهای بازارایابی مبتنی بر تبلیغات پولی، تنها روش های افزایش ترافیک وب سایت نیستند.
در ادامه ابتدا به مزایای افزایش بازدید و ورودی سایت میپردازیم. سپس روشهای آن را توضیح میدهیم. با رشدانش همراه باشید.
مزایای افزایش ترافیک سایت چیست؟
حقیقت این است که ترافیک طبیعی نرخ تبدیلی ده تا سیزده بار بیشتر از ترافیکی دارد که با پرداخت هزینه ایجاد میشود. واضح است که هنگامیکه کاربر سایت و محصولات یا خدمات شما را در جستجوی طبیعی گوگل بیابد. انگیزه بسیار بالاتری برای خرید دارد. چرا؟ زیرا که همه میدانند وقتی که گوگل شما را تایید کند. کالایی که عرضه میکنید، حتما کیفیت مطلوبی دارد. بدون توجه به اینکه تمرکز شما بر روی دریافت ترافیک طبیعی باشد یا دریافت ترافیک از طریق پرداخت هزینه، حقیقت این است که دانستن نحوه ایجاد ترافیک سودآور تنها بردن نیمی از مبارزه است. در بخش بعدی مبارزه شما بر سر حفظ این ترافیک ایجاد شده، خواهد بود.
- افزایش فروش
- بهبود رتبهی سایت
- کمک به برندینگ سایت
- افزایش کسب درآمد
- راه اندازی تبلیغات
به طور کلی شما میتوانید به راحتی و بدون دغدغه و تبلیغات ورودی واقعی سایت داشته باشید و در واقع مشتریها به دنبال شما خواهند بود نه شما!
روشهای افزایش ترافیک سایت به چه صورتی میباشد؟
بدون شک برای افزایش ترافیک سایت روشهای متعددی وجود دارد و برخلاف تصور، حتی برخی از آنها میتواند در دنیای آفلاین پیادهسازی شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تکنیکهایی را در حوزه سئو معرفی کنیم که باید برای افزایش میزان ترافیک ارگانیک وبسایتتان به آنها توجه ویژهای داشته باشید. البته تکنیکها سئو، صرفاً به مواردی که در ادامه میآیند، محدود نمیشود اما این تکنیکها، جزء لازمههای اساسی موفقیت هستند که باید بخشی جداییناپذیر از استراتژیتان باشند. با تلاش برای درک و پیادهسازی هر یک از این موارد، میتوانید قابلیت دید و متعاقباً جذب ترافیک برای وبسایتتان را بهبود دهید.
- تحلیل رقبا و پیدا کردن استراتژی آن ها
همچنان بر تحلیل رقبا تاکید داریم و اطمینان داریم که شما در صورتی که تحلیل رقبا را با دقت انجام دهید و بتوانید استراتژی های آن ها را پیدا کنید در نتیجه می توانید به این نتایج دست یابید :
- شکافهای محتوایی/ کلیدواژهای
- شکافها و نواقص مرتبط با لینکها
- فرصتی برای بهبود محتوای فعلی
- ناکارآمدی کلیدواژهها
میتوانید به سراغ ابزار SEMrush Organic Research tool رفته و URL یکی از رقبایتان را در آن وارد کنید.
با انجام این کار، ابزار SEMrush تخمینی از ترافیک ارگانیک آن وبسایت و همینطور یک دید کلی نسبت به عملکرد آن را نمایش میدهد؛ اما این کافی نیست و شما به بینش عمیقتری در این خصوص نیاز دارید.
- تعیین استراتژی محتوا را بر مبنای آنالیز شکاف کلید واژهها
وقتی زمان ایجاد و تدوین استراتژی محتوا میرسد، معمولاً روی دو حوزه اصلی باید تمرکز کنید:
- بهینهسازی محتوای فعلی
- تولید محتوای جدید
یکی از سریعترین روشها برای پیشبرد پلن محتوایتان، تحلیل شکاف کلیدواژهها یا شکاف کلمات کلیدی است. این کار کمکتان میکند تا کلیدواژههای مهمی را که رقبایتان در SERP برای آنها جایگاه گرفتهاند (و شما نگرفتهاید) بشناسید. با این بینش، میتوانید محتوایی را با محوریت این کلیدواژهها و موضوعات مرتبط با آنها خلق نموده و بهاینترتیب، شکافهای کلمات کلیدی را در وبسایتتان پُر کنید.
از استراتژی سئو استفاده کنید. منظور از استراتژی سئو این است که برای شروع بهینه سازی سایت حتما اهداف را مشخص کرده و براساس آن ها کار را شروع کنید. یعنی محوریت کار را بر اساس همان اهداف انجام دهید.
- استفاده از روابط عمومی و گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی معتبر
این را بدانید که یکی از مهمترین پارامترها در گرفتن رتبه ، گرفتن لینک و بک لینک از سایت های مختلف مخصوصا مرتبط می باشد.
ناگفته نماند که اگر مدیر یا صاحب یک وبسایت دیگر، محتوایتان را باارزش تلقی کند و بدون درخواست شما به مطلبتان لینک دهد، به آن لینک، لینک سرمقالهای یا سردبیری میگوییم.
یکی از تاکتیکهایی که میتواند به شما در گرفتن لینکهای سردبیری مناسب از طریق خلق محتوای عالی کمک کند، روابط عمومی دیجیتال (DPR) است.
بهترین راه جلب نظر وبسایتهای دیگر برای ایجاد لینکهای مرتبط و باکیفیت به وبسایت شما و بهبود وضعیت سئو خارجی سایت ، تولید محتوای منحصربهفرد و مناسب است که بهطور طبیعی میتواند، در فضای اینترنت، محبوبیت پیدا کند. تولید محتوای خوب، نتایج مثبتی در پی دارد: محتوای خوب، مطالبتان را به لینک های سردبیری (Editorial) تبدیل می کنند و بنابراین هر چقدر محتوای مفید بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد دیگری آن محتوا را برای خوانندگانش، ارزشمند بداند و به آن لینک دهد.
مزایای روابط عمومی دیجیتال، صرفاً به لینک گرفتن از منابع دیگر محدود نمیشود و برخی از مزایای دیگر آن عبارتاند از:
- هدایت ترافیک ارجاعی
- ایجاد تعامل اجتماعی
- افزایش آگاهی برند
- مواجه با مشتریانی که در حال استفاده آنلاین از محتوایتان هستند
- افزایش فروش
بازنشر در شبکههای اجتماعی یکی از راهکارهای روابط عمومی دیجیتال می باشد.
شبکههای اجتماعی فیس بوک، تویتر، اینستاگرام و … بهترین مکان برای انتشار مطالب جذاب سایت شما و تبلیغ آن هستند. این روزها بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر برای افزایش ترافیک سایت استفاده میشود. به سوالات افراد پاسخ دهید، به آنها توصیه های مفید و اطلاعات لازم را ارائه نمایید.تبدیل به یک عضو فعال در شبکه های اجتماعی شوید زیرا که در افزایش ترافیک سایت شما شگفتی می آفریند.
- توجه ویژه به People Also Ask – PPA
صفحه نتایج موتورهای جستجو در سال 2020 و بعد از آن، صرفاً به همان ده لینک آبیرنگی که در صفحه اول میآیند، خلاصه نمیشود و سئو کاران باهوش باید تلاش کنند تا از قابلیتهای مختلفی که در SERP وجود دارند، نهایت استفاده را ببرند.
توجه به بخش PAA دلایل زیادی دارد که در اینجا چند مورد از مهمترین این دلایل را ذکر میکنیم:
- بهواسطه این بخش، شما میتوانید در صفحه اول SERP، دو بار رنک شوید. یعنی وبسایتتان هم در صفحه نخست و هم در بخش PAA جایگاه بگیرد. درحالیکه این امر درباره صفحه ویژه گوگل یا همان Featured Snippest امکانپذیر نیست.
- بهواسطه نمایش بیش از 75 درصد نتایج بخش PAA در بین سه نتیجه اول در SERP، وبسایت شما بهعنوان پاسخی برای پرسش کاربران، میتواند در بالای صفحه نتایج جایگاه برجستهای را به خود اختصاص دهد.
- از این بخش میتوان بهعنوان ابزاری برای بهبود جستجوی سؤالاتی یا کوئریهایی استفاده کرد که گوگل برای تفسیر آنها تلاش میکند.
- بهبود نرخ کلیک سایت
دو مورد تاثیرگذار در بهبود نرخ کلیک سایت ، توجه به عنوان و توضیحات متا می باشد. با توجه به اینکه عنوان سایت در نتایج گوگل دیده میشود پس باید عنوان مرتبط و جذاب انتخاب نمائید. تا کاربران مشتاق به کلیک بر روی عنوان سایت شما شوند. توجه داشته باشید که عنوان سایت باید کاملا با کلمهی کلیدی شما مرتبط باشد.
- برای تعیین بهترین تگ عنوان، حداقل سه عنوان مختلف را با توضیحات متای مشابه امتحان کنید.
- برای تعیین بهترین توضیحات متا، حداقل سه توضیح متای متفاوت را با تیتر یا عنوان مشابه امتحان کنید
تا زمانی که تبلیغاتتان، کلیکهای کافی بگیرند، میتوانید با استفاده از دادههای بهدستآمده از عملکرد آنها، تگهای عنوان و توضیحات متایتان را بازنویسی کرده و از این طریق، نرخ کلیک ارگانیک وبسایت را به طور مستمر بهبود دهید.
- از محتواهای خوشه ای Pillar استفاده کنید.
شما باید تخصص خود را بوسیله مجموعه ای کامل از کلمات کلیدی ( ابر کلمات کلیدی ) به گوگل نشان دهید. این کار را می توانید با ایجاد محتواهای خوشه ای در صفحات مختلف و در قالب مقالات و با لینک سازی منسجم به گوگل معرفی کنید.
محتوای پشتیبانیکننده، ممکن است بهخودیخود نتواند هر ماه، هزاران ترافیک ارگانیک برای وبسایتتان جذب کند اما میتواند به صفحات اصلی یا همان Pillar Pages کمک کند تا جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو بگیرند. این نوع محتوا اگر بهدرستی تبلیغ و ترویج شود، میتواند ترافیک اختصاصیاش را از طریق کانالهای دیگر به دست بیاورد.
نوشتن مقالات پرمخاطب به همراه کلیدواژههای مهم
مقالههای کوتاه یا طولانی ترجمه یا تالیف کنید و با کلیدواژه های مناسب و پربسامد در سایت تان انتشار دهید. این مقالات علاوه بر افزایش ترافیک سایت ، باعث شناخته شدن شما بهعنوان یک متخصص در حوزه کاری مرتبط میشوند و احتمال خرید از شما افزایش مییابد. همچنین عده زیادی این مقالات را بازنشر خواهند کرد یا در سایت خود خواهند گذاشت که مقدار زیادی ترافیک و اعتبار مجانی برایتان به همراه خواهد آورد.
- لینک سازی داخلی را دست کم نگیرید.
یکی از اقداماتی که باید بدان توجه کنید این است که می توانید برای محتواها و صفحاتی که در صفحه دوم گوگل رتبه دارند از مقالات و صفحات پربازدید لینک بگیرید و به سمت آن ها لینک سازی کنید. با این کار می توانید درصد دیده شدن صفحات سایت ( مخصوصا صفحاتی که پتانسیل بالاتری دارند ) را افزایش دهید.
استفاده از امضا ایمیل را فراموش نکنید
یک امضای ساده با یک توضیح یکخطی در مورد مزایای اصلی خدمات خود تهیه کنید. این امضا را میتوانید زیر هر ایمیلی که میفرستید قرار دهید. حتی میتوانید ایمیلهایی با مطالب مرتبط تهیه کنید و با امضای خودتان پخش کنید. دقت کنید که این ایمیلها وقتی دستبهدست فوروارد شوند تعداد خیلی بیشتری از علاقهمندان تبلیغاتتان را خواهند دید. دقت کنید که احتمالا دوستان کسانی که به کارتان علاقهمند هستند و ایمیل فوروارد شده به دستشان میرسد نیز احتمالا به کارتان علاقهمند خواهند بود.
وبلاگ نویسی مهمان
وبلاگ نویسی مهمان یکی از راههای اصولی برای افزایش ترافیک یک وب سایت است. تا زمانیکه شما یک وبلاگ نویس مهمان در یک سایت هستید. ترافیک سالمی از طریق آن سایت نیز خواهید داشت. اگر بتوانید وبسایتها و وبلاگهای مطرح در صنعت و کسب و کار خود را برای درج وبلاگ مهمان راضی کنید، روند افزایش ترافیک سایت بهبود خواهد یافت. البته شاید راضی کردن یک وبلاگ حرفهای برای درج وبلاگ مهمان چندان راحت نباشد. اما قطعا هنگامیکه بتوانید یک وبلاگ مرتبط با محتوای سایت خود را برای وبلاگ نویسی مهمان پیدا کنید، ترافیک دریافتی از آن، ارزش تمام زحماتی که کشیدهاید را خواهد داشت.
تبلیغات هزینه بر موتورهای جستوجوی را امتحان کنید
تبلیغات کلیکی یا همان بازاریابی کلیکی بهترین گزینهها در این زمینه هستند. شما به ازای کلیک پرداخت انجام میدهید (PPC) تا بر اساس جستوجوهایی که برای کلیدواژه هایی که مشخص میکنید به سایت خود ترافیک هدایت کنید.
تولید محتوا برای سایتها و وبلاگها
برای سایر سایتها و وبلاگها مقاله بنویسید تا در سایتشان منتشر کنند. نوشتن مقاله آن اندازه که فکر می کنید هم سخت نیست و میتواند بطور شگفت انگیزی موجب افزایش ترافیک و بازدید سایت شما شود. نوشتن در مورد چیزهایی که در مورد آن میدانید، در واقع فقط بازگو کردن آن موارد به دوستانتان می باشد. اصلاً احتیاج به استفاده از کلمات فانتزی و بزرگ نیست، زیرا افراد بیشتر احتیاج به اطلاعات اساسی و مختصر و مفید دارند. سعی کنید تولید محتوا و تولید محتوا متنی را به بهترین و جذابترین شکل انجام دهید تا مخاطب را به صورتی طبیعی جذب کنید.
از دیگران دعوت کنید در سایتتان مطلب بنویسند
نوشتن پست مهمان یک جاده دوطرفه است. علاوه بر پست مطالب در سایر وبلاگها، از افراد حوزه کاریتان دعوت کنید تا در سایت شما پست بنویسند. آنها احتمالا لینک دسترسی به آن مطلب در سایت شما را در سایت خودشان هم قرار میدهند و به این ترتیب خوانندگان جدیدی به سایت شما سر میزنند. فقط باید مطالب باکیفیت و دستاول را بدون لینکهای اسپمی پست کنید، زیرا گوگل پستهای مهمان بیکیفیت را جریمه میکند.
عملکرد سایت خود را بهبود بخشید.
اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما روی همه دستگاهها به شکل مناسبی نمایش داده میشود و تا حد ممکن سرعت سایت خود را بهینه کنید تا منجر به افزایش ترافیک سایت شود. یکی از کارهایی که برای بهبود عملکرد وجود دارد سئو تکنیکال میباشد.
Core Web Vitals یا همان هستههای حیاتی وب ، الگوریتمی است که در کنار چند عامل جانبی دیگر بر تجربه کاربری تأثیر میگذارد و در سال 2021 معیاری مهم در رتبهبندی صفحات خواهد بود. مهمترین این عوامل جانبی عبارتاند از:
- موبایل فرندلی بودن
- پیمایش امن
- HTTPS
- میانبرهای نفوذی ناخواسته (Intrusive Interstitials)
البته احتمالاً شما با بسیاری از موارد مذکور آشنا هستید و برای مدتی طولانی، وبسایتتان را از این جنبهها بهینه کردهاید. اما حالا هستههای حیاتی وب هم به حوزهای مهم تبدیل شده که باید آن را مورد توجه قرار دهید.
این الگوریتم که در اوایل سال 2020 اجرایی شد، شامل مجموعهای از سنجههاست که سه جنبه مهم یعنی سرعت بارگیری، تعامل و ثبات بصری را که نقش مهمی در کیفیت تجربه کاربر دارند میسنجند.
یکی از مواردی که در طراحی وب سایت بر آن تاکید زیادی می گردد، طراحی واکنشگرا بودن وب سایت است. یعنی همان موبایل فرندلی بودن! سایت شما باید در تمامی صفحات مانند دسکتاپ، تبلت و موبایل کاملا قابل روئت باشد و برای آن طراحی شود یعنی کاربر وقتی که از گوشی موبایل وب سایت شما بررسی میکند، مجبور نباشد روی آن زوم کند. براساس وب سایت ورنک، یکی از موردهای امتیاز دهی به وب سایت و موثر درسئو سایت، طراحی صفحات سایت برای گوشی های موبایل میباشد. امروزه بیشتر سرچها به صورت موبایلی میباشد.
لینکهای ورودی از سایتهای دیگر بسازید.
لینک هایی بسازید که کاربر را وارد سایت شما میکند. لینکها به بهینهسازی برای موتورهای جستوجو، ترافیک ارجاعی و برندسازی و افزایش ترافیک سایت کمک میکنند.
تلاش خود را انجام دهید تا مواردی که تنها به برند منشن شما اشاره می کنند ، مجاب شوند که به محتوا و مقالات و صفحات لندینگ شما ، لینک دهند. شما باید ارزش افزوده ای در مقالات خود ایجاد کنید تا این اتفاق بیفتد.
- بهینه سازی جستجوی تصویری
اگر تصاویر مورد استفاده در وبسایتتان را بهینهسازی نکنید، فرصت جذب ترافیک از منبعی را از دست میدهید که احتمالاً بسیاری از رقبا از آن غافل ماندهاند. فراموش نکنید که جستجوی بصری، حالا دیگر اهمیت زیادی دارد.
تصاویر را ترجیحا باید خودتان بگیرید و کاملا منحصر به فرد باشد. به این ترتیب در قسمت تصاویر بالاتر از رقبا قرار میگیرید. حال نیاز هست که یک سری موارد را برای تصاویر در نظر بگیرید تا احتمال افزایش ترافیک از طریق تصاویر را افزایش دهید :
- آلت تگها
- نام فایلها
- تغییر اندازه تصاویر مطابق با ابعاد تعیین شده
- کاهش حجم تصاویر
- ایجاد نقشه سایت تصاویر
- بارگذاری تصاویر در سیستم توزیع محتوا
- حذف لینک های سمی و مخرب
همانطور که بکلینکها میتوانند به وبسایت شما در کسب جایگاه بهتر گوگل کمک کنند، لینکهای نامناسب میتوانند به جایگاهتان آسیب بزنند.
دلایل مهم وجود لینک های سمی در سایت :
- لینکهایی که خریداری شدهاند (یا در ازای محصولات اهدایی، دریافت شدهاند)
- لینک سازی با استفاده از انطباق دقیق کلمات
- سئوی منفی
- بازاریابی مقالهای گسترده یا کمپینهای پست میهمان (Guest Posting)
- دایرکتوری ضعیف یا تاکتیکهای کمکیفیت در نشانگذاری (Bookmark) سایت
بهتر است برای پیدا کردن لینک های مخرب از ابزار SEMrush Backlink Audit Tool استفاده کنید. البته بهتر است این کار توسط یک کارشناس انجام گیرد. در مرحله بعد از شناسایی نیاز هست که این لینک ها به گوگل شناسایی شود. برای این کار از ابزار disavow tools استفاده می کنیم.
جمع بندی
جنگ تمام کسبوکارها در فضای آنلاین برای این است که بتوانند مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند. با توجه به قیف فروش، در قسمت ابتدایی تعداد زیادی از کاربران به سمت سایت شما میآیند و سپس تعدادی از آنها تحت عنوان خریدار واقعی خارج میشوند. بنابراین برای بالابردن نرخ تبدیل خود باید دنبال افزایش ترافیک وب سایت باشید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشانید.
اگر در مورد افزایش ترافیک سایت سوالی دارید میتوانید با کارشناسان رشدانش به صورت رایگان در تماس باشید.
همچنین نیاز دارید که رشدانش خدمات افزایش ترافیک سایت را برای شما انجام دهد می توانید با ما تماس بگیرید.