ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال چیست؟
اگر به دنبال مفهوم ایمیل مارکتینگ هستید و تعرفه های آن را می خواهید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
ایمیل مارکتینگ و مزیت آن
اولین ایمیل بازاریابی در سال ۱۹۷۸ ارسال شد و به فروش ۱۳میلیوندلاری رسید. ایمیل مارکتینگ ازجمله روشهای پرکاربرد بازاریابی است و بهعنوان یکی از کانالهای مهم بازاریابی در میان SEM SEO سئو و بهینه سازی سایت، بازاریابی وابسته و سایر ابتکارات بازاریابی در نظر گرفته میشود. ایمیل مارکتینگ بایدها و نبایدهایی دارد که میتواند کسبوکار شما را بهتدریج بهسمت موفقیت سوق دهد و فروشتان را چندین برابر کند.
در واقع email marketing به معنی بهبود رابطه با مشتری از طریق ایمیل است!
اهمیت و مزایای آن:
- درمقایسهبا سایر انواع بازاریابی هزینه کمتری دارد.
- ROI (بازگشت سرمایه) بیشتری دارد.
- به جذب مشتریان جدید کمک میکند.
- همخوانی آسانتری با سایر کانالهای بازاریابی دارد.
- به ایجاد پیامهای هدفمند و شخصی کمک میکند.
- کسبوکار شما را به مشتریان معرفی میکند.
- به دستیابی به مخاطبان بزرگتر و حتی فهرستهای هدفمند کوچکتر کمک میکند.
- بیش از ۴میلیارد نفر کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود دارد؛ بنابراین، اگر بهدنبال راهی برای دسترسی به مشتریان خود هستید، ایمیل بهترین مکان برای یافتن آنان است.
- آیا میدانستید که حداقل ۹۹درصد از کاربران ایمیل خود را روزانه بررسی میکنند؟ این را نمیتوان درباره هیچ کانال ارتباطی دیگری گفت.
- از سال ۲۰۲۰، بازاریابی ایمیلی برای هر دلار هزینهشده ۳۶ دلار درآمد ایجاد میکند.
- ۷۹درصد از بازاریابان ایمیل مارکتینگ را جزو سه کانال بازاریابی مؤثر خود قرار میدهند.
- بازدیدکنندگان ایمیل بیشترین احتمال برای مشارکت در فرمها را دارند.
- شاید بهترین دلیل برای استفاده از ایمیل مارکتینگ این باشد که شما صاحب کانال هستید. خارج از مقررات ایمیل، هیچ نهاد خارجیای وجود ندارد که بتواند بر نحوه یا زمان یا چرایی ارتباط شما با مشترکان تأثیر بگذارد.
هدف ما در ایمیل مارکتینگ ، ارسال یک پیام ثابت و مشخص برای یک فرد نیست. بلکه ایجاد یک رابطه عمیق و مداوم با مخاطب هست.
در حال حاضر، خرید لیست ایمیل به هیچ وجه توصیه نمیشود. چرا؟
- هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیلهای واقعی باشد.
- این بانکهای ایمیلی به چندین نفر فروخته میشوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد میشود.
- حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دستهبندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.
- در صورت استفاده از این لیستها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.
- احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.
- ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.
- با این کار تصویر برند خودتان را خراب میکنید.
یکی از مهمترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینهسازی ایمیلها است.
خوشبختانه اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارشگیری منظم و بعضی حتی بهینهسازی خودکار دارند.
مشکلات بازاریابی ایمیل
همانطور که گفته شد ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است که اهمیت زیادی دارد اما به طور همزمان ایراداتی هم دارد:
- اسپمشدن ایمیل: ازآنجاکه بازاریابی ایمیلی بسیار محبوب است، بسیاری از مشتریان از ایمیلهای زیاد خسته میشوند که باعث میشود ایمیلها اسپم شناسایی شوند. ایمیلهای شما ممکن است اسپم شناسایی شوند؛ جایی که هرگز دیده یا باز نمیشوند.
- مشکل در رسیدن به مخاطب مناسب: یکی از ترفندها برای جلوگیری از اسپمشدن ایمیل هدف قراردادن مخاطبان است. اگر گیرنده پیام شما را شناسایی کند، بهاحتمال زیاد آن را باز میکند؛ بههمیندلیل، باید فهرستی از مخاطبان خود ایجاد کنید. اگر به هر فردی ایمیل ارسال کنید، احتمال بازنشدن یا حتی اسپمشدن آن بسیار زیاد است؛ بنابراین، ممکن است تلاشهای شما هدر رود.
برای مشاوره کسب و کار اینترنتی با رشدانش تماس بگیرید. یکی از تخصص های رشدانش ، مشاوره در خصوص تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ و انجام هست.
اگر بخواهیم کمی واضحتر تعریف کنیم، این مثالها مفید هستند:
- ارسال ایمیل اطلاعرسانی تخفیفها یا محصولات جدید
- فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
- گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
- یادآوری خریدهای تکمیل نشده
- تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
- ارسال فاکتور خرید
با ارسال این موارد هم می توان مشتری های فعلی را نگه داشت و هم مشتری جدید جذب کرد!
انواع ایمیل مارکتینگ
- ایمیلهای مارکتینگ
- ایمیلهای تراکنش یا معاملاتی
بهترین نمونه ایمیلهای مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامههایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و … را معرفی میکنیم و یا ایمیلهایی که در آن محصول جدید را معرفی میکنیم.
اگر هدف شما این است که با فهرستی از افرادی که قبلاً میشناسید (یعنی مشتریان فعلی) در ارتباط باشید؛ پس خبرنامه بهترین نوع کمپین برایتان است. خبرنامه کسبوکار و محصولات شما را در ذهن مشتری نگه میدارد و مردم را به وبسایتتان بازمیگرداند. بهزبان ساده، خبرنامه فرصتی است برای بهاشتراکگذاشتن بینش، افکار، نکات و هرچیزی که بیشترین ارزش را برای مخاطبانتان داشته باشد.
انواع ایمیلهای تراکنش هم زیاد است. ایمیلهای یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … همه ایمیلهای تراکنش حساب میشوند. این گروه ایمیلها معمولاً به صورت خودکار ارسال میشوند.
چگونه بازاریابی ایمیلی را شروع کنیم؟
جهت انجام درست بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ بهتر است بر اساس یک سری مراحل جلو بریم تا نتیجه ای بهتر را بدست آوریم.
۱. اهداف بازاریابی ایمیلی را تعیین کنید
قبل از شروع هر کاری، باید به هدفی فکر کنید که میخواهید به آن دست یابید. اهداف شما مشخصکننده راه ایمیل مارکتینگ هستند؛ زیرا نوع کمپینها، کاربران هدف، محتوای ایمیل و بسیاری از عوامل ایمیل مارکتینگ را مشخص میکنند.
۲. مخاطب خود را بشناسید و انتخاب کنید
اکنون که اهداف خود را مشخص کردهاید، زمان آن رسیده است که فهرست ایمیل خود را بسازید تا بتوانید کمپینهایی را برای آن اهداف ارسال کنید. یک ایمیل مؤثر، یک ایمیل مرتبط است. بررسی کنید که مشتریان شما چه میخواهند و کمپینهای خود را مطابق با نیاز مشتریان طراحی و ارسال کنید. همچنین، مخاطبان را براساس جغرافیا، جمعیت، شرکت، خریدهای گذشته، تعامل با ایمیل و… به بخشهای مختلف تقسیم کنید.
۳. نوع کمپین ایمیل را انتخاب کنید
انواع کمپینهای ایمیلی وجود دارند که میتوانید از آنها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. برخی از کمپینهای برتر ایمیلی عبارتاند از:
- خبرنامه
- ایمیلهای خوشامدگویی
- ایمیلهای تبلیغاتی
- ایمیلهای سبد خرید
- کمپین مشارکتی
- ایمیلهای حمایت مالی
- کمپین فصلی
- ایمیلهای پس از خرید
- دعوتنامه
- ایمیلهای اختصاصی
- ایمیلهای ویدئویی
- سعی کنید متن ایمیل را کوتاه بنویسید و کمپینهای جذابی ارائه دهید.
- CTA را بهینه کنید.
- هِدِری جالب ایجاد کنید.
- محتوای متنوع (مانند ویدئوها، مقالهها، کتابهای الکترونیکی، پادکستها و وبینارها) را با کاربرانتان بهاشتراک بگذارید.
- برنامه زمانی منظمی برای ارسال ایمیل ایجاد کنید.
ایمیل خوشامدگویی
ایمیل خوشامدگویی همان ارتباط اولیه با کاربران است. در ایمیل خوشامدگویی، کسبوکارتان را معرفی میکنید و این فرصت را دارید تا مشتریان جدید ایمیل مارکتینگ جذب کنید.
باتوجهبه گزارش CampaignMonitor، بسیاری از مطالعات اخیر نشان دادهاند که میانگین نرخ خواندن ایمیلهای خوشامدگویی ۳۴درصد است. نکته مهم دیگر اینکه ایمیلهای خوشامدگویی محصولات شما را به مشتریان جدید معرفی میکنند. در ارسال ایمیل خوشامدگویی، به نکات زیر دقت کنید:
- بلافاصله پس از ثبتنام کاربر، ایمیل خوشامدگویی خود را ارسال کنید.
- ایمیل خوشامدگویی باید آموزنده و واضح و مفهوم باشد.
- موضوع و محتوای ایمیل را بهینه کنید.
- پیامها را کوتاه و واضح نگه دارید.
- از CTA مرتبط استفاده کنید.
اگر عبارت Email Marketing Software یا در فارسی عبارت ارسال ایمیل انبوه را سرچ کنید، با تعداد زیادی سرویسدهنده روبرو میشوید که همگی با یکدیگر در یک زمینهی مشخص رقابت میکنند: اینکه خدمات ایمیل مارکتینگ شما را در دست بگیرند.
طبیعتاً قیمتهای این سرویسها متفاوت است. بر همین اساس معمولاً بسیاری از کسب و کارها، از همهی این سرویسدهندگان استعلام میگیرند و قیمتها را کنار هم میگذارند و یک سرویس را انتخاب میکنند.
این در حالی است که پارامترهای بسیار زیادی وجود دارند که باید هنگام خرید خدمات ایمیل مارکتینگ به آنها توجه کنیم.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ
در این بخش قصد داریم مهمترین ابزارهای ایرانی و خارجی ایمیل مارکتینگ که می تواند در جهت مدیریت بازاریابی ایمیلی به شما کمک کند را بررسی کنیم.
میل چیمپ (mailchimp)
سرویس میل چیمپ روزانه حدود یک میلیارد ایمیل ارسال میکند. همین عدد نشان میدهد خدمات آن کامل و عالی است. با میل چیمپ میتوانید خبرنامههای هدفمند و زمانبندی شده برای مشتریان ارسال کنید. همچنین امکانات تبلیغ هوشمند، تست و رفتارسنجی کاربران در این سرویس فراهم است.
- آدرس: mailchimp.com
- هزینه: تا 1000 ایمیل ماهانه رایگان است. پلنهای غیررایگان با امکانات بیشتر، از 11 دلار ماهانه شروع میشود.
MailerLite
سرویس میلرلایت قبلاً نمایندهای در ایران داشت اما در حال حاضر ارتباطی با این نمایندگی ندارد. با میلرلایت میتوانید ایمیلهای اتوماسیون، خبرنامه یا پرسشنامه طراحی کنید.
- آدرس: mailerlite.com
- هزینه: تا هزار مخاطب و ارسال ۱۲ هزار ایمیل در ماه رایگان است. خدمات بیشتر به صورت غیررایگان از 9 دلار ماهانه شروع میشود.
Sender
سرویس سندر امکانات محدودی دارد اما بعد از سختگیری سرویسهای دیگر و تحریمها، به یک گزینه محبوب در ایران تبدیل شده است.
- آدرس: sender.net
- هزینه: تا ۲۵۰۰ مخاطب و ۱۵ هزار ایمیل در ماه رایگان است. پلنهای قویتر از ۹ دلار ماهانه شروع میشود.
نجوا
نجوا یک سرویس ایرانی ارسال ایمیل انبوه و پوش نوتیفیکیشن است. نجوا رابط کاربری خوب، امکان تست A/B، زمانبندی ارسال و دستهبندی کاربران دارد.
- آدرس: najva.com
- هزینه: پنل پایه این سرویس با امکان ارسال ۳ هزار ایمیل در ماه رایگان است. پلنهای قیمت بالاتر از ۴۵۰ هزار تومان در ماه شروع میشود.
پاکت
یکی دیگر از سرویسهای ایرانی ارسال ایمیل پاکت است که امکاناتی مثل امکان A/B تست، قالبهای آماده، اتوماسیون بازاریابی و دستهبندی مخاطبان دارد.
- آدرس: pakat.net
- هزینه: از 450 هزار تومان در ماه شروع میشود.
سخن آخر
وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی میروید لباسهای زیبا و مناسب میپوشید و بهترین رفتار خود را نشان میدهید. در ایمیل مارکتینگ هم باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.
اما نکته اینجاست که نباید باقی روشهای بازاریابی را فراموش کنید. دنیای دیجیتال مارکتیگ اصلاً برای همین انقدر جذاب است که روشهای تبلیغات هدفمند بسیار متنوعاند.
ایمیل مارکتینگ به شما و کسبوکارتان فرصت میدهد تا بتوانید بهترین تاکتیک را طراحی و استفاده کنید. در این مقاله، با ماهیت ایمیل مارکتینگ کاملاً آشنا شدید و نحوه ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ را آموختید. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی نوعی بازاریابی است که ازطریق ارسال ایمیل به مخاطبان انجام میشود و مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از شروع ایمیل مارکتینگ، باید به آنها دقت کنید. همه نکات بازاریابی گفتهشده در این مطلب میتوانند به هر کمپینی کمک کنند تا بازدهی بهتری داشته باشند؛ اما اگر فوراً تغییری مشاهده نکردید، ناامید نشوید.
در تبلیغات ایمیلی یک پیام تبلیغاتی با ایمیل برای افراد زیادی ارسال می شود ولی در بازاریابی ایمیلی ، با اجازه مشتری ، به ارسال اطلاعات در راستای نیاز مشتری از طریق ایمیل اقدام می گردد.
ظاهر جذاب – ارسال منظم – اطلاعیه جشنواره ها ، تخفیف ها