استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
جهت رشد و پیشرفت در هر مدل کسب و کاری نیاز هست که بعد از شناخت دقیق محصول یا خدمات و مخاطب خود در جهت تدوین مسیری درست قدم بردارید.
استراتژی بازاریابی سنتی در کسب و کار
در مدل بازاریابی سنتی و قدیمی از رسانه های فیزیکی مختلفی مثل رادیو ، تلویزیون ، تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها و تراکتهای تبلیغاتی استفاده می شد که در بازاریابی دیجیتال این مدل تبلیغات به شکلی دیگر در فضای دیجیتال ظهور پیدا کرده است.
نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که بکارگیری بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به معنی حذف بازاریابی سنتی نیست و باید پلن های تبلیغاتی فیزیکی همچنان به قوت خود پابرجا باشد.
استراتژیهای بازاریابی سنتی همگی ویژگیهای زیر را دارند:
- امتحان خود را پس داده اند.
- احتمال موفقیت بالایی دارند.
- در حوزه لوکال یا محلی بسیار موثر هستند
- تقاضای مناسبی دارند
برخی از مهمترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ که باعث مورد توجه قرار گرفتن این فضا شده شامل تعامل مستقیم ، هدفمندی بالا ، تعامل راحت تر مخاطب ، گزارش گیری دقیق هست.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ در واقع برنامه ای است که برای دستیابی به مهمترین اهداف بازاریابی و فروش در کسب و کار طراحی شده است. دستیابی به اهداف دیجیتال مارکتینگ ، از طریق کانال های بازاریابی دیجیتال مناسب با کسب و کار شما امکان پذیر هست.
به عنوان مثال ، برای نمایش عکس و ویدئو و گرفتن بازخورد بهتر باید از شبکه های اجتماعی مناسبی که برای نمایش عکس و فیلم طراحی شدند بهره بگیرید مثل اینستاگرام و یوتیوب.
استراتژی بازاریابی مجموعهای از برنامههاست که برای کمک به دستیابی به اهداف کسب و کار اینترنتی شما طراحی شده است.
مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
در این بخش قصد داریم به بررسی مراحل اصلی تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.
- مرحله اول : تعیین پرسونا مخاطب و مشتریان
در این مرحله باید تشخیص دهید که مخاطب هدف و مشتریانی بالقوه شما در کدام دسته قرار می گیرند و شما قصد دارید که چه مخاطبی را جذب کنید. مرحله تعیین پرسونا مخاطب یکی از مهمترین مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ هست و باید با دقت و حساسیت بالایی انجام گیرد.
برای مثال اگر کسبوکار شما در حوزهی پوشاک ورزشی است باید ببینید مشتری هدف شما در چه سن و سالی است، چه جنسیتی دارد، حدود قد و وزنش چقدر است، چه سرگرمیهایی دارد، شغلش چیست و اطلاعاتی مانند این. جهت بررسی تخصصی تر می توانید از ابزار HubSpot استفاده کنید.
- مرحله دوم: تعیین اهداف و منابع
تعیین هدف کسب و کار و حرکت در آن راستا و برنامه ریزی متناسب با هدف از جمله اقداماتی است که باید در تدوین استراتژی مدنظر قرار گیرد. همچنین شما باید میزان منابع کسب و کار را مدنظر داشته باشید و متناسب با منابع و توانمندیهای سیستم خود ، برنامه ریزی کنید.
- مرحله سوم: ارزیابی کانال بازاریابی دیجیتال موجود
برخی از اوقات پیش میاد که به برخی از کانال های دیجیتال مارکتینگ خود توجه نمی کنیم و برنامه ای برای ان ها نداریم. البته که باید متناسب با نوع کسب و کار ، بهترین کانال ها را شناسایی و برنامه ای منظم و مدون برای آن ها تدوین کنیم.
به صورت کلی از سه دسته رسانه می توانیم در استراتژی خود بهره بگیریم :
- رسانهی فردی یا owned media هر دارایی دیجیتالی است که مخصوص به برند شماست؛ مانند وبسایت برند، اکانت اینستاگرامی که در اختیار دارید، بلاگی که در آن مینویسید و هر ابزار دیجیتال دیگری که به آن دسترسی دارید.
- رسانهی اکتسابی یا earned media به اعتباری میگویند که شما از طریق بازاریابی دهانبهدهان (Word Of Mouth) کسب کرده باشید. ممکن است این رسانه کارهای مربوط به روابط عمومی شما باشد، محتوایی باشد که شما در بلاگ خود منتشر کردهاید و چندین بار به اشتراک گذاشته شده است یا تجربهی رضایتبخش یک مشتری باشد. رسانهی اکتسابی تصدیقی است که شما با استفاده از این روشها بدون پرداخت هیچ هزینهای به دست آوردهاید.
- رسانههای پولی یا paid media آن دسته از رسانهها هستند که شما در ازای دیده شدن در آنها باید هزینهای را پرداخت کنید. این دسته شامل ابزارهایی مثل گوگل ادز، پستهای اسپانسردار در شبکههای اجتماعی، تبلیغات بنری در وبسایتها، تبلیغات تلویزیونی یا هر وسیلهی دیگری است که با این سیستم کار کند.
مرحله چهارم: برنامه ریزی برای تولید محتوا
محتوا را می توان قلب تپنده دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما دانست که امکان انتقال پیام برند را مهیا می کند. شما از طریق انتشار محتواهای مختلف بلاگی ، ویدئویی ، صوتی ، تصویری می توانید بر روی مخاطبین خود تاثیر بگذارید.
- گام پنجم: میزان اثربخشی رسانههای اکتسابیتان را بررسی کنید
جهت بررسی میزان اثربخشی هر کدام از رسانه ها می توانید از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس بهره بگیرید و به کمپین ها یا رسانه های موجود امتیاز دهید و مواردی که توانستید به صورت چشمگیری روی مخاطب تاثیر بگذارید و فروش خود را افزایش دهید شناسایی کنید.
- مرحله ششم: تحلیل رسانه های پولی کسب و کار
میزان اثربخشی رسانه های پولی کسب و کار را بررسی کنید. اگر کمپین پولی داشتید میزان اثربخشی آن را شناسایی و نقاط قوت و ضعف را یادداشت کنید.
- گام هفتم: تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
در این مرحله نیاز هست که با توجه به تحلیل داده های بدست آمده ، استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را بنویسید. سند استراتژی شما نقشهی راه موفقیتتان است. بهتر است استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای طولانی مدت، حدودا ۶ تا ۱۲ ماه، برنامهریزی کنید. این نکته به شما و تیمتان کمک میکند بدانید هر کاری را دقیقا تا چه موقع باید تمام کرده باشید.
دقت کنید که باید به صورت دوره ای و منظم و بعداز اجرای هر کمپین تبلیغاتی ، به تحلیل استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بپردازید.
مزایا و اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا به استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم. با بررسی مزیت های زیر می توانید به پاسخ سوالتان برسید.
- باعث ایجاد نظم در بازاریابی دیجیتال شما خواهد شد.
- باعث بهتر و بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.
- بازاریابی و فروش کسب و کار شما ، حرکتی هم راستا و یکسان خواهند داشت.
- احتمال موفقیت و دسترسی به اهداف افزایش خواهد یافت.
چند مثال کاربردی از پیاده سازی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
مسلم هست که می توان نقشه ها یا استراتژی های مختلفی متناسب با هر مدل کسب و کار تدوین کرد. برای اینکه با مفهوم استراتژی دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید سعی کردیم چند مثال کاربردی را برای شما عزیزان شرح دهیم.
- انتشار منظم بلاگ پست مطابق با اصول سئو
جهت انتشار بلاگ پست باید بر طبق اصول بازاریابی محتوایی جلو روید. شما بوسیله تحقیق کلمات کلیدی و تکنیک های سئو می توانید نیاز و چالش های مخاطب را بررسی و بر اساس آن ها در جهت تولید محتوا اقدام کنید.
- بازاریابی ویدئویی در آپارات و یوتیوب
تولید منظم و طبق برنامه محتوای ویدئویی بر اساس اصول بازاریابی محتوایی در راستای نیازها و چالش های مخاطب با رعایت و بکارگیری جدیدترین متدهای تولید محتوای ویدئویی می تواند در جهت بیشتر دیده شدن شما و محصولات و خدمات شما تاثیر شگرفی داشته باشد.
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
انتخاب شبکه اجتماعی مناسب مثل اینستاگرام ، روبیکا ، فیسبوک و… و تولید محتوای حرفه ای و منظم و همچنین تعامل مناسب می تواند به عنوان یکی از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به شمار بیاید.
جمع بندی
استراتژی دیجیتال مارکتینگ را می توان یکی از مهمترین بخش های بازاریابی دیجیتال دانست که باعث حرکت صحیح شما به سمت اهداف کسب و کارتان گردد. پس به هیچ وجه تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دست کم نگیرید و در صورت نیاز از یک مشاور متخصص بهره بگیرید.