آپدیت گوگل چیست؟ هدف از آپدیت گوگل دقیقا چیست؟
آپدیت های گوگل در حقیقت تغییراتی هست که در فرآیند های گوگل از خزش در سایت ها تا رتبه بندی سایت ها نسبت به سرچ عبارت ایجاد میشود. این آپدیت ها معمولا به دلایل زیادی اتفاق میافتد. برخی از این دلایل عبارتند از : مشخص شدن و لو رفتن باگ در فرآیندهای بالا ، تغییرات بنیادی در روش خزش نمایه سازی ، رتبه بندی و .. و به صورت کلی آپدیت ها با هدف بهبود نتایج در جهت رسیدن نتیجه صحیح برای مخاطب اتفاق میافتد تا رضایت وی را بر گزیند.
در این مقاله می خواهیم مدیریت آپدیت گوگل را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم پس تا انتها همراه رشدانش باشید.
آپدیت گوگل چیست؟
گاهی اوقات، آپدیتهایی اتفاق میافتد که برای ما خیلی مهم است. اینها بهروزرسانیهایی هستند که احساس میکنیم اطلاعات قابل استفادهای دارند که صاحبان سایت، تولیدکنندگان محتوا یا دیگران باید درباره آنها اطلاعات کسب کنند. وقتی این آپدیتهای مهم انجام میشوند، ممکن است لازم باشد تغییراتی روی سایتتان انجام دهید چون در غیر این صورت، احتمال دارد جایگاه و رتبه سایت و صفحات شما دستخوش تغییر شوند.
گوگل چندین بار در سال، تغییرات گستردهای روی الگوریتمها و سیستمهای جستجوی خود ایجاد میکند و اسم آنها را «آپدیت هسته گوگل» میگذارد. این آپدیتها طوری طراحی شدهاند تا اطمینان حاصل شود که گوگل میتواند ماموریت خود را برای ارائه محتوای مناسب و معتبر به کاربران انجام دهد. این بهروزرسانیهای اصلی ممکن است روی گوگل دیسکاور هم تاثیر بگذارند.
آپدیت گوگل چه کاربردی دارد؟
اگر بخواهیم در رابطه با کاربردهای آپدیت گوگل توضیح دهیم اشاره به چند نکته لازم است:
1. جلوگیری از روش های غیر عرف برای کسب نتیجه در نتایج جستجو
2. نمایش دقیق تر نسبت به درک بهتر منظور و هدف مخاطب
3. از دست دادن رتبه سایتهایی که دارای رتبه های برتر نتایج جستجو هستند و این رتبه ها را از روش های کلاه سیاه کسب نموده اند.
آپدیت هسته گوگل معمولا به آپدیت هایی گفته میشود که برای موضوعات اساسی اعمال میشود و نتایج آن تعداد سایت هایی زیادی را مورد تغییرات قرار میدهد.. تغییرات در این سایت ها با توجه به رفتار ها و استراتژی های اجرایی آنان متفاوت است. ممکن است یک سایت دچار تغییرات شدیدی شود و سایت دیگر تغییرات کمتری را احساس کند.
در حقیقت، هیچ چیزی در آپدیت هسته گوگل google core update وجود ندارد که صفحات یا سایتهای خاصی را هدف قرار دهد. تغییراتی که در این بهروزرسانی انجام میشود، مربوط به بهبود نحوه ارزیابی محتوا توسط سیستمهای گوگل است. این تغییرات ممکن است باعث شود صفحاتی که قبلا پاداش کمتری دریافت میکردند، بهتر عمل کنند و جایگاه بالاتری بگیرند.
بیایید با یک مثال نحوه کارکرد آپدیتهای هسته گوگل را بررسی کنیم. فرض کنید لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر در سال ۲۰۱۵ تهیه کردهاید. چند سال بعد در سال ۲۰۱۹، دوباره به سراغ همان لیست میروید. طبیعی است که این لیست تغییر خواهد کرد. برخی از فیلمهای جدید و شگفتانگیزی که در سال ۲۰۱۵ وجود نداشتند، اکنون در این لیست جای میگیرند. همچنین ممکن است برخی از فیلمها را مجددا ارزیابی کنید و متوجه شوید که آنها سزاوار جایگاه بالاتری در لیستتان هستند.
چگونه با آپدیت های گوگل برخورد کنیم؟
برای اینکه در آپدیت های گوگل دچار مشکلات شدیدی نشویم بهترین حالت این است که در فرآیند سئو سایت خود زمان کافی را بگذاریم و با حوصله کارها لازم را انجام دهیم و از روش های کلاه سیاه دوری کنیم. اینگونه خطر کمتری سایت ما را در آپدیت ها تهدید خواهد نمود.
اما اگر روش هایی که بر اساس آن میتوانیم سریعتر به نتیجه برسیم را استفاده کردیم باید در هر آپدیت این احتمال را بدهیم که افت کنیم . برای اینکار بهتر است قبل از اینکه آپدیت اعمال شود و یا در حین انجام آن در کمترین زمان و سریعترین اقدامات موارد دارای خطا را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنیم.
آپدیت helpful content گوگل یکی از طولانی ترین آپدیتهای چند سال اخیر موتور جستجوی گوگل بود که در تیر ماه خبر آن توسط کارمندان کمپانی گوگل در رسانهها منتشر شد. در ابتدا که خبر این موضوع پخش شد کمتر کسی فکر میکرد که این آپدیت به این سرعت رونمایی شود. اما سر انجام در روز 15 آذر سال 1401 از اکانت رسمی google search central در توئیتر خبر آپدیت دسامبر 2022 گوگل منتشر شد. بر اساس این خبر آپدیت helpful content شروع شد و طی حدود دو هفته آپدیت roll-out نهایی میشود و نتایج آن قابل مشاهده است.
حوزههایی که در آپدیت گوگل مورد تاثیر مستقیم قرار گرفتند ، حوزه پزشکی، حوزه آموزشی، حوزه فروشگاهی، حوزه ورزشی، حوزه مالی و … هستند. دقت داشته باشید که ممکن است حوزه کاری سایت شما در این موضوعات نباشد اما بخشی از محتوای شما در این حوزه باشد و اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند در این بین رخ دهد که به نفع شما باشد یا به نفع شما نباشد.
آپدیت بررسیهای محصول Product Reviews گوگل در فوریه ۲۰۲۳
بهروزرسانی بررسیهای محصول یا همان Google Product Reviews در فوریه 2023 اعلام شد. این آپدیت حدود دو هفته طول می کشد تا عرضه شود. همچنین فایل راهنمای بهروزرسانی بررسیهای محصول نیز بهروزرسانی شد. همراه آی پرستا باشید…
گوگل از انتشار بهروزرسانی بررسیهای محصول فوریه ۲۰۲۳ خبر داد. این به روز رسانی در سطح جهانی برای یازده زبان اعمال می شود و تقریباً دو هفته طول می کشد تا به طور کامل عرضه شود.
پیشنهاد میکنیم تمرکز خود را روی ارائه بهترین محتوای ممکن بگذارید. این همان چیزی است که الگوریتمهای گوگل به دنبال پاداش دادن به آن هستند.
نقطه شروع این است که اگر فکر میکنید محتوای باکیفیتی ارائه میدهید، چگونه باید به ارزیابی آن بپردازید؟ ما این توصیه را با مجموعه جدیدی از سوالات بهروز کردهایم و لازم است همه این سوالات را درباره محتوای خودتان بپرسید:
- آیا محتوایی که داریم، اطلاعات اصلی، گزارش، تحقیق یا تجزیه و تحلیل ارائه میدهد؟
- آیا محتوا، توصیف اساسی، کامل یا جامعی از موضوع ارائه میدهد؟
- آیا محتوا، تجزیه و تحلیل دقیق یا اطلاعات جالبی را ارائه میدهد که چندان واضح نیستند؟
- اگر در محتوا از منابع دیگری استفاده شده، آیا از کپی یا بازنویسی محتوا آن منابع خودداری میکند و در عوض ارزش بیشتری را ارائه میدهد؟
- آیا عنوان و/یا عنوان صفحه خلاصهای توصیفی و مفید از محتوا ارائه میدهد؟
- آیا عنوان و/یا عنوان صفحه اغراقآمیز و شوکهکننده است؟
- آیا این صفحهای است که میخواهید آن را بوکمارک کنید یا با یک دوست به اشتراک بگذارید؟
سوالات مربوط به ارائه و تولید محتوا
- آیا محتوا عاری از مشکلات املایی و نگارشی است؟
- آیا محتوا به خوبی تولید شده یا به نظر میرسد شلخته یا شتابزده نوشته شده است؟
- آیا محتوا به صورت انبوه توسط نویسندههای مختلف تولید شده یا برون سپاری میشود؟
- آیا محتوا دارای تبلیغات زیادی است که باعث منحرف شدن مخاطب یا تداخل با محتوای اصلی میشود؟
- آیا محتوا در نسخه موبایلی سایت هم به خوبی نمایش داده میشود؟
سوالات مربوط به تطبیق محتوا
- آیا محتوا در مقایسه با سایر صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند، ارزش قابل توجهی دارد؟
- آیا به نظر میرسد که محتوای شما در خدمت منافع واقعی بازدیدکنندگان سایت است یا به نظر میرسد فقط نوشته شده تا در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد؟
- فراتر از پرسیدن این سوالات از خود، در نظر داشته باشید که از دیگران که به آنها اعتماد دارید اما با سایت شما وابسته نیستند، بخواهید ارزیابی صادقانه ا زمحتوا به شما ارائه بدهند.
خیلیها فکر میکنند منظور از به روزرسانی در گوگل، تغییرات گسترده و بزرگی هستند که باعث تغییر در رتبه بندی نتایج میشود. ولی جالب است بدانید گوگل هر روز در نتایج خود تغییرات جزئی و کوچکی ایجاد میکند که نتایج را یک پله به بهتر شدن سوق میدهد. اگر بخواهیم تمام بهروزرسانی در الگوریتمهای گوگل را به 2 دسته تقسیم کنیم، به موارد زیر میرسیم:
- تغییرات روزانه در نتایج که توسط الگوریتمهای گوگل بهطور پیوسته انجام میشود و باعث بهبود جزئی وضعیت نتایج جستجو میشود.
- تغییرات گستردهتر که نتایج آن ممکن است در رتبه بندی نتایج تاثیر بگذارد. در بیشتر موارد این گونه تغییرات توسط گوگل تایید میشوند و اطلاعات کاربردی مورد نیاز مدیران سایت و نویسندههای محتوا به صورت عمومی منتشر میشوند. (مثل الگوریتم پاندا، پنگوئن یا مرغ مگس خوار)
اما نوع دیگری از تغییرات هستند که فقط سالی چند بار منتشر میشوند و با تغییرات عمده در سازوکار الگوریتمهای جستجوی گوگل، ممکن است نتایج و جایگاه وب سایتها را به شکل گستردهای زیر و رو کنند. (ممکن است!). از آنجایی که هدف اصلی این تغییرات، بهبود کیفیت نتایج است، اُفت ناگهانی رتبه و عدم بازگشت به جایگاه اولیه یکی از مهمترین نشانههای نوع دیگری از بهروزرسانی در الگوریتمهای گوگل است.
بهترین راهکار برای بازگشت رتبه بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل چیست؟
بعد از اینکه به سوالات بالا پاسخ دادید، سوال «چکار کنم رتبه سایتم برگرده؟» یکی از پرسشهای رایج در این مورد است. طبق گفته گوگل این سوال را میتوانیم به 2 شکل جواب دهیم:
- پاسخ کوتاه: هیچ کار!
- پاسخ بلند (با کمی چاشنی امید): بهروزرسانیهای عمده در هسته الگوریتمهای گوگل معمولاً معیار خاصی را هدف گذاری نمیکنند و به همین دلیل، هرگونه تغییر در محتوای شما، تاثیری در بازگشت رتبه ندارد. اگر محتوای خود را با سوالات بالا بهروز کردید و امید به بازگشت رتبه دارید، گوگل یک توصیه برای شما دارد:
تنها بعد از انتشار Core update جدیدتر، این امکان وجود دارد که تغییرات اعمال شده در آپدیتهای قبلی دوباره به حالت اولیه باز گردند. ولی باز هم این احتمال 100 درصدی نیست و ممکن است چنین اتفاقی هیچ وقت نیافتد!
هر گونه تغییر در کیفیت محتوای سایت شما، لزوماً بازگشت یا بهبود رتبهای را تضمین نمیکند و اگر الگوریتمهای جدید، محتوای شما را خوب ارزیابی کنند، مطمئن باشید که جایگاههای برتر صفحه نتایج، در آینده از آنِ شما خواهد بود.