آموزش نوشتن مقاله در ویکی پدیا
خانه » آموزش تولید محتوا » آموزش ایجاد مقاله در ویکی پدیا

آموزش ایجاد مقاله در ویکی پدیا

ایجاد مقاله در ویکی پدیا چگونه است؟ آیا می دانید ویکی پدیا یکی از بزرگترین منابع مقالات است؟! به همین منظور اگر بتوانید در آن مقاله ای ایجاد کنید و همچنین لینک مستقیم و فالو برای سایت خود بگیرید، قطعا جایگاه سایت خود را به شدت بهبود می بخشید!

اما نحوه ایجاد مقاله در ویکی پدیا چیست؟ در این مقاله از رشدانش می خواهیم آموزش مقاله نویسی در ویکی پدیا را بدهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه آموزش ایجاد مقاله در ویکی پدیا

ویکی پدیا یکی از بزرگترین و پربازدیدترین دانشنامه های آزاد و آنلاین است که امروزه در دسترس همگان قرار گرفته است. در ویکی پدیا روزانه چند صد هزار مقاله به زبان های مختلف و زنده دنیا نوشته و درج می شود زیرا ویکی پدیا یک دانشنامه عمومی و در بر گیرنده تمام اطلاعات در زمینه های مختلف دانش بشر است. همانطور که گفته شد ویکی پدیا وب سایتی است که تقریبا همه ی افراد می توانند در آن مقاله بنویسند. درواقع افراد با سلایق و علاقه مندی های متفاوت می توانند در محیط ویکی پدیا مقاله نوشته و یا در هر زمان مقاله خود را ویرایش کند. این نوشته ها می تواند اطلاع رسانی در مورد وقایع و حوادث، آموزش ها، علوم مختلف و … را دربر بگیرید. با این حال، روش های تولید محتوا در این سایت به وضعیت کاربری شما بستگی دارد.

ایجاد مقاله در ویکی پدیا

 

اگر بخواهید مقاله ای بنویسید چه به عنوان یک کاربر تایید شده و یا به عنوان یک کاربر تایید نشده، به هر حال بسیار مهم است که هنگام انتخاب موضوع و نوشتن، از استانداردهای ویکی پدیا پیروی کنید تا بیشترین شانس را برای چاپ مقاله داشته باشید.

  • اولین مرحله برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا این است که شما حساب کاربردی ایجاد کنید.
  • اگر قصد نوشتن مقاله ای را دارید که قبلا مانند آن در ویکی پدیا نوشته شده تلاش کنید آن را به صورت جزئی ادیت کنید تا با محیط نوشتن مقاله آشنا شوید.
  • رعایت نگارش در نوشتن مقاله های ویکی پدیا بسیار مهم است.
  • منابع جمع کنید. مقاله‌ها باید همیشه برپایهٔ منابع معتبر نگاشته شوند. این یک اصل مهم در مقاله‌نویسی در ویکی‌پدیاست.
  • از دیگران، و به‌ویژه کاربران پخته‌تر، تقاضای بازخورد کنید.
  • به این موضوع دقت داشته باشید که مقاله شما صرفاً باید جهت اطلاع رسانی باشد و هیچ گونه دیدگاه دیگری از جمله سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و… را منتقل نکند. هم چنین محتوایی را که برای سایت ویکی پدیا ارسال می کنید باید کاملاً بی طرفانه، موثق و قابل توجه باشد و قوانین کپی رایت را نقض نکند.
  • ویکی پدیا یک مرجع کاربردی است و محتوایی که توسط کاربران به این سایت ارسال می شود، با دقت بررسی می شود؛ بنابراین اگر نتوانید مقاله ای بنویسید که از پروتکل های ویکی پدیا پیروی کند، احتمالاً محتوای شما حذف می شود. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که هر برند، سرویس خدماتی یا محصول، نمی تواند محتوایی که از نظر استانداردهای ویکی پدیا قابل قبول باشد، منتشر کند چراکه همان طورکه گفتیم، مطالبی که دارای رویکرد تبلیغی باشند، امکان انتشار مقالات را نخواهد داشت.
  • فقط در مواردی که مقاله شما تحت عنوان دیگری برچسب گذاری شده باشد، از عبارات جستجوی جایگزین استفاده کنید.
  • پیش از شروع به نوشتن، موضوعی را که می خواهید انتشار دهید از هر نظر ارزیابی کنید.
  • بهتر است مقاله شما حداقل دارای 1500 کلمه و حداکثر 4000 کلمه باشد.
  • ابتدا مقاله خود را در صفحه تمرین یا Sandbox ویکی پدیا وارد کنید.

نگارش اولین مقاله برای سایت ویکی پدیا نیاز به کمی برنامه ریزی دارد و باید در نگارش آن، یکسری اصول را رعایت کنید:

اول از همه اینکه حتماً از منابع معتبری استفاده کنید تا بتوانید برای اثبات صحت محتوای نوشته شده به آن ها استناد کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است هنگام نوشتن مقاله خود، سایر مقالات ویکی پدیا را به آن لینک کنید چراکه با این کار نه تنها به افزایش اعتبار مقاله خود کمک می کنید بلکه برای سایر مطالب مرجع در ویکی پدیا نیز تبلیغ می شود.

در هنگام نوشتن مقاله خود، برای استفاده از امکاناتی نظیر حروف بزرگ یا بولد، ایتالیک کردن کلمات و بالت گذاری باید حتماً از کدهای ویکی استایل (Wiki-style) استفاده کنید.

همان طورکه گفتیم صفحات ویکی پدیا بروشورهای تبلیغاتی نیستند بنابراین به هیچ عنوان از آن ها برای تبلیغ کسب و کار خود یا بک لینک دادن به سایت های خود استفاده نکنید. تمامی ورودی های ویکی پدیا برای انتشار اطلاعات است و تحت هیچ شرایطی یک ابزار بازاریابی نیست.

 

  • پررنگ کردن (bold) یک کلمه یا عبارت در مقاله

به عنوان مثال، برای پررنگ کردن (bold) یک کلمه یا عبارت در مقاله خود، کلمه یا عبارت را در 3 آپستروف قرار دهید.

  • ایجاد یک عنوان

برای ایجاد یک عنوان، برای مثال علامت 2 ‘=’ را قبل و بعد از عنوان اضافه کنید. برای زیر عنوان ها، علامت 3 ‘=’  را قبل و بعد از زیر عنوان ها وارد کنید.

  • ذکر منابع و رفرنس ها

منابع و رفرنس ها را به طور دقیق و صحیح اضافه کنید تا خوانندگان بتوانند اطلاعات را تایید کنند. از آن جا که ویکی پدیا یک دانشنامه است، لازم است که برای اطلاعاتی که در مقاله خود وارد می کنید، منابع را نیز ذکر کنید. هنگام انتخاب و ارجاع منابع برای نوشتن مقاله در ویکی پدیا، دقت کنید که از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.

  • واقعی و کامل بودن اطلاعات

واقعی و کامل بودن اطلاعات شما هم این اطمینان را در مورد این که بهترین مطالب با منابع قابل اطمینان فراهم شده اند را ایجاد خواهد کرد.

  • مقاله خود را تصحیح کنید

مقاله خود را تصحیح کنید تا از درست بودن دستور زبان و املای کلمات اطمینان حاصل کنید. قبل از ارسال مقاله، مطمئن شوید که دستور زبان، املای کلمات و قالب بندی مقاله را تصحیح کرده اید. دستور زبان و املای درست کلمات، مقاله شما را برای خواندن و فهمیدن آسان تر خواهد کرد.

نکات مهم ایجاد مقاله در ویکی پدیا

 

نکات مهم در ایجاد مقاله در ویکی پدیا

اگر محتوایی را در ویکی پدیا منتشر کرده اید، به هر دلیلی حذف شود و شما آن را ویرایش کنید و مجدداً در ویکی پدیا قرار دهید، ممکن است برای همیشه حساب کاربری شما مسدود شود و در لیست سیاه ویکی پدیا قرار بگیرید.

بهتر است به جای تکرار یک اشتباه، بار دیگر دستورالعمل ها را مرور کنید تا متوجه شوید چه محتوایی برای انتشار در ویکی پدیا قابل قبول است و سپس مطابق دستورالعمل ها یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید.

مهم ترین نکته ای که می توانید با نوشتن مقاله در ویکی پدیا بدست آورید این است که یک لینک فالو برای سایت و مقاله ی خود بدست می آورید و به صورت خودکار رتبه سایت شما بهبود یافته می شود!

 

مقالات مرتبط

سئو یوتیوب
آموزش تولید محتوا

سئو یوتیوب چیست؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه سئو یوتیوب چیست؟ راهنمای کامل سئو یوتیوب را در این مقاله به طور کامل ذکر کردیم. پس تا انتها همراه ما باشید. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان و

توضیحات بیشتر »
5 ایده طلایی تولید محتوا
آموزش تولید محتوا

5 ایده طلایی تولید محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه 5 ایده طلایی تولید محتوا برای افرادی که کار تحریر و تولید محتوا انجام می دهند. آیا شما هم برای ایده پردازی در تولید محتوا به مشکل خورده اید؟ در

توضیحات بیشتر »
بهترین ابزارهای مدیریت محتوا
آموزش سئو

بهترین ابزارهای مدیریت محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه بهترین ابزارهای مدیریت محتوا کدام است؟ آیا ابزارهای مدیریت محتوا را می شناسید؟ شما برای کسب موفقیت در کسب و کار اینترنتی باید از بهترین ابزارهای مدیریت محتوا بهره بگیرید.

توضیحات بیشتر »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =

خبرنامه

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه آکادمی رشدانش ، علاوه بر دریافت جدیدترین آموزش ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی، از تخفیف ها و جشنواره های فروش زودتر از همه با خبر شوید…

اسکرول به بالا